Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

Mi volt a graffitis divat a középkorban?

2009.02.10. 15:45 Földes András

A graffitit a modern városok katasztrófái közt szokták emlegetni, teljesen helytelenül. A falfirkások már a középkorban is aktívak voltak, és egyesek számára tényleg semmi nem volt szent. A Guardian újságírója egy 1644-es festményre hívta fel a figyelmet, aminek sarkában a kor graffitise látható. Pieter Saenredam holland festő egyébként nem a középkori szubkultúrák festőjeként volt közismert, így nem ábrázolt fakerekű gördeszkával back flipelőket, sem pedig freestyle-ozó kobzosokat. Témái jellemzően a holland épületek, templomok belső terei voltak. Ez utóbbiakat olyan precizitással vitte vászonra, hogy a festő manapság valószínűleg látványtervek grafikusaként keresne szép összegeket.



Saenredam precíz módszeréről vált nevezetessé korában: mérnöki módszerekkel mérte fel a templombelsőket festményeihez. Ezért is valószínű, hogy az utrechti Buurkerk templomot ábrázoló képén nem a fantázia szülötte az a srác, aki az egyik homályos sarokban a falra firkál. A középkori graffitis éppen a ló és négy lovasa című képét fejezi be, amely a történészek szerint a Nyugat-Európában közismert Renaud De Montauban legendájára utal. Ebben Renaud és három testvére egy mágikus lovon menekül, miután valami vitában megölték egy nagyhatalmú úr unokaöccsét.

A képben persze az is érdekes, hogy a bőszárú, hiphopos rövidnadrág már a XVII. században divat volt a street artosok körében, ehhez azonban nett zakót hordtak, kapucni helyett pedig a széleskarimájú kalap volt szokásban.

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr75934857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

norbert79 2009.02.10. 16:42:22

Jó, a "középkorban" (tudtommal 1640 óta újkorról beszélünk) a csatornák fertőzöttek voltak, koszosak, az utcák piszkosak, az emberek csóróbbak voltak, rosszabb volt az egészségügyi ellátás a mainál is, s az emberek az utcán is elrottyantották magukat.
Biztos ismét ez kell nekünk? Sőt, ez a cikk is azt bizonyítja, hogy a graffiti egy elavult, "középkori" maradvány, ugyanolyan idejétmúlt, s helytelen, mint az ivóvízbe piszkítani.
De kérlek javítsatok ki.

papagály 2009.02.10. 16:42:52

képtelenség, hogy a hülyeség örök.

b0risz · http://zahar.blog.hu 2009.02.10. 16:53:00

zsír :)
emlékeim szerint pompeiben is van egy rakás falfirka, so valszeg ez a dolog az emberrel és a fallal egyidős

ILLED 2009.02.10. 17:05:52

A modern újságok egyik katasztrófái közt pedig a nyelvhelyesség hiánya szerepel.

Re-D 2009.02.10. 17:10:33

@norbert79: akkor a szex is elavult? Egyesek szerint az is helytelen. Vagy ott vannak az örömlányok, a legősibb szakma. Az is idejét múlt elvileg...

sapuh 2009.02.10. 17:11:01

Értem én, hogy poén. Vagy remélem, hogy jól értem, és nem a graffitizés legitimációja akar lenni "a középkorban is csinálták, akkor most miért ne"-alapon. (egyébként a XVII. század már rég nem középkor...)

Az meg nem újdonság, hogy akkoriban is írtak-rajzoltak a falakra, SŐT: már bőven az ókorban is.

Ami viszonylag új jelenség a XX. század végén, az a tagelés. Ahol láthatólag semmi üzenet nincs a firkálónak, azon kívül, hogy ott járt. Itt egy párszáz fős szubkultúra üzenget egymásnak mások tulajdonán, olyan szinten, hogy a Nagykörúton már alig látni tiszta házfalat vagy kapualjat.

adat 2009.02.10. 17:15:18

és az a macska-kutya mit keres ott?

arthemis 2009.02.10. 17:28:23

A "középkor" besorolás eléggé túlzó, annak már mindenféle számítás szerint vége volt (1401, 1492, 1500 jelentheti az újkor kezdetét). Egyébként az egyiptomi Királyok Völgyében is már rengeteg falfirka van, ami időszámításunk előtt került oda - kedvelt turistacélpont volt az ókorban is, és sokan nem bírták nem "megjelölni" a területet.

VV7 Atuska 2009.02.10. 17:38:52

Már az ősember is firkált, borzasztó! Újra kell gondolnom az életem értelmét.

tony84 2009.02.10. 17:42:04

@zahar: Jól emlékszel, és nem csak ott: a birodalom számtalan szegletében maradtak fenn falfirkák (szerencsés körülmények közt) házakon, falmaradványokon. Sokszor obszcénebbek és durvábbak (mások nyilvános kigúnyolásáról és a politikai propagandáról nem is beszélve), mint amiket manapság láthatunk. Szóval ha nem is a fallal, de a városi civilizációval valószínűleg egy idősek.

kvp 2009.02.10. 17:45:21

Falfirkak mar az oskorban voltak, akkor meg barlangfalra. Pompeiben tenyleg lathato jopar okori falfirka. Ez az szokas emberiseg szamara valamiert hagyomany. Egyebkent az okorban voltak 6 emeletes hazak, csapbol folyo hideg es melegviz az emeleteken, kozponti futes, mukodo kozvilagitas, vizobliteses wc-k es a csatornarendszernek hala tiszta utcak. Az elso hivatasos tuzoltobrigadot pl. a romahoz tartozo ostiaban alapitottak ahol tul sok volt a 4-6 emeletes berhaz es ezert gyakoriak voltak a balesetek. (erdekes, hogy rendes konyha nem nagyon volt ezekben a lakasokban, az emberek inkabb az utcai kifozdekben ettek)

"Ami viszonylag új jelenség a XX. század végén, az a tagelés. Ahol láthatólag semmi üzenet nincs a firkálónak, azon kívül, hogy ott járt."

A tag-eles nem uj dolog. Ez korabban a torzsek, ujabban a bandak teruleteit jeloli ki. A tag tobbnyire nem a 'muveszt' azonositja, hanem az adott bandat. Egy terulet tag-elese (megjelolese) ugyanazt a szerepet tolti be, mint amikor a kutyak jelolik meg a teruletuket, csak ez az ellenseges bandakhoz tartozo embereknek szol.

Frazon Zsófia · http://varosimaz.blogspot.com/ 2009.02.10. 18:28:33

a hollandok tehát már a középkorban is jók voltak szubkultúrában! azt gondolom, ez ma sem válik hátrányukra. (a kalap hátsó szegélye pedig szinte egybeforr a galérral, már csak egy kis maszatolás, és kész a kapucni!)
nekem jöhet!

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.02.10. 18:53:23

Na és mi volt a graffitis divat a középkorban?

szbszig 2009.02.10. 18:53:57

@arthemis: Sőt, ha már eljutottunk a turisták "területjelöléséig", akkor kijelenthetjük, hogy ez meg egyenesen az állatvilágból maradt ránk...

ford? 2009.02.10. 18:57:23

@bounty123: ezt most írd le százszor

sapuh 2009.02.10. 19:09:47

@kvp:
milyen törzsek tageltek? és milyen ellenséges bandához szól egy vonatra vagy egy kisiklatott villamosra ráfújt "snik" felirat?

A kutya-hasonlat elég elterjedt, de egyetértek. És tulajdonképpen azzal is, hogy valóban törzsközösségi szinten álló gondolkodásra vall a tagelés.

cellimega 2009.02.10. 19:12:42

a polgári (=nem marxista) történetírás szerint a középkor 500-1500 tartott. 1644 a kora újkor közepe (1500-1800).

De a kép nagyon jó :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.10. 19:16:04

Az egyik ismert első grafiti Rómából származik, amely egy szamarat ábrázol egy kereszten. Valószínüleg római katonák ugratták egyik (kora-) keresztény társukat valamikor az első században. Rómában ugyanis a keresztre feszítés rendkívül megalázó volt a megfeszítettre és a családjára nézve egyaránt, hiszen "államellenes" bűncselekmény, lázadás és hasonlók miatt szabták ki.

en.wikipedia.org/wiki/Alexamenos_graffito

lastech 2009.02.10. 19:24:53

az óriás-(és kicsi-)plakátok miben jobbak?

Művészlélek 2009.02.10. 19:34:15

Megdöbbentő, mik vannak... De az igazi szenzáció az lenne, ha kiderülne, hogy már a középkorban is voltak gyilkosságok...

kamasuka 2009.02.10. 19:34:46

Üres az összes fal. Mivel később az egészre freskók kerültek, gondolom leszarták, ha valaki - munkás, bunkás, tunkás vagy bringás - ráfirkál.

Villanyoltogató 2009.02.10. 19:53:26

A 80-as evekben a budapesti hazakat hagytak tonkremenni, nem koltottek rajuk.
Manapsag ugyanugy csinaljak, a mostanra tonkrement epuleteket hagyjak osszedolni, helyette felhuznak SZOT udulo szinvonaluakat.
Es, mintha ez nem lenne eleg baj, jon meg parszaz kiskocsog, akik szarra firkaljak. Japanban az ilyet elviszik a francba, itt meg eljenzik az ilyen szar oldalak is, mint ez. Szanalmas.

is 2009.02.10. 20:35:21

még annyi adalék, hogy az egyiptomi piramisok belsejében az építők is hagytak feliratokat kb. "itt jártam, Tibi" stílusban.

Villanyoltogató 2009.02.10. 21:10:35

Ja, kikozmetikazott velemenyekkel eroseiteni a legszanalmasabb. Ennyik vagytok.

niel 2009.02.10. 22:44:04

cöcöcö sok laikus kretén... csak azért ilyen negatív majdnem mindenki véleménye mert 1 betűt nem értenek az egészből semmit. van egy ideillő strófám egy számból:
Ha egyszer te is látod futni a vonaton a neveket
Vagy falakon a rajzokat ne fordítsd el a fejedet
Hisz a mai világban annyi művészet él
Hát miért ne állnál te is ki a graffitiért
Mert ha belegondolsz jobban te kis laikus
Ez a rajzforma a legősibb és nem tipikus
Hisz már az ősember is összefirkálta a falat
Rajzolgatott festett és felírt szavakat
Így maradhatott csak fent csak az ősi talány
Erre alapozva már tudod az egész tudományt
Csak gondolj bele mikor eltelik több száz év
Még meglesznek a rajzok és mindenki csak néz
"De nézd azt a művet öcsém milyen érdekes
'98 PNC ez biztos lényeges"
Hát ne temesd el a művészt a színeket a rajzot
Ez a stílus galaktikus és a kezdetektől startolt

niel 2009.02.10. 22:49:15

hát.. a tagelés tényleg rondithat a környezeten, de nem tudom mi baja bárkinek is egy szép rajzzal? én például örülnék ha egyik reggel egy szép graffet találnék a házam falán! meg a vonatok is sokkal szebbek 1-2 rajzzal mint szimplán kéken...

andrew (törölt) 2009.02.10. 23:29:24

@kvp: sőt, még lakásbiztosítás is volt a rómaiaknál (tűz esetére).

norbert79 2009.02.10. 23:51:35

@kvp: Attól még ugyanúgy törném a kezét annak, amelyik műveli. Kérdezés nélkül.

anemoone 2009.02.11. 03:30:02

közelebb is van: a gyulafehérvári bazilika apszisában egy 1400-as évekbeli (1437? 57?) falbavésett kézjegy is látható és szépen kiolvasható, igaz létrára, vagy vki vállára kell mászni érte. és talán nem is ez ott a legrégebbi. és, ahogyan már az előttem szólók is megjegyezték, az 1600-as évek már régen nem középkor!!!

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.02.11. 05:35:43

"Ami viszonylag új jelenség a XX. század végén, az a tagelés. Ahol láthatólag semmi üzenet nincs a firkálónak, azon kívül, hogy ott járt."

Pannonhalmán az apátságban megtekinthető kardheggyel kőbe vésve több "Hic fuit X. Y." felirat, évszámokkal (a legkorábbi az 1480-as évekből). Az egyiket egy lengyel ("polonus" - tette hozzá) véste be. A középkori ember is tagelt elég rendesen.

Könnyű Karma (törölt) 2009.02.11. 08:14:25

A tagelés egy ősi ösztön. Minden gyerekben benne van. Én ovis koromban a szobám falát firkáltam össze, természetesen közvetlenül festés-mázolás után. Anyámék örültek :)

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2009.02.11. 09:48:25

"XY 1680" típusú oszlopkarcokat a német, cseh stb. gótikus templomokban már sokat láttam, de emlékeim szerint a soproni Kecske templomban is

van egy ilyen, egy eldugottabb zugban. Olyan is van, hogy a tageleő egymásután többször is bekarcolta monogramját - unalmában talán - a kőoszlopba.

Jó vadászterületek a régi gótikus katedrálisok.

(Kedvenceim (karc szempontból): Amszterdam - Oude Kerk, Mainz - Szt. Márton katedrális, Bécs - Stephansdom, Prága - Szt. Vitus).

Érdemes a részletekre odafigyelni, sokat elárulnak az adott korban dívó szigorú(nak hitt) katolikus fegyelemről.

kkp · http://mkkp.hu 2009.02.11. 10:21:45

szerintem Luther illegálba kiragasztott pontjai is jelentős emlékei a kor streetart életének

köcsögömszéken 2009.02.11. 10:58:02

Erről egy régi sztori jut az eszembe. Feleségemmel sétáltunk az egri várban, amikor arra jött egy család két kislánnyal, és az egyik gyerek septiben kapaszkodott is már a kőfalra. Az anyukája rászólt:
- Kislányom ne mássz oda fel!
Mire a gyerek:
- Miért a törököknek szabad volt?

köcsögömszéken 2009.02.11. 11:12:52

Erről egy régi sztori jut az eszembe. Feleségemmel sétáltunk az egri várban, amikor arra jött egy család két kislánnyal, és az egyik gyerek septiben kapaszkodott is már a kőfalra. Az anyukája rászólt:
- Kislányom ne mássz oda fel!
Mire a gyerek:
- Miért a törököknek szabad volt?

z 2009.02.11. 11:15:41

@niel:

én meg annyira nem, ha örülnél, hívj el valakit aki megcsinálja, a többieknek meg hagyd meg, hogy eldönthessék
a vonatok is jobbak úgy szerintem, ha ki lehet látni az ablakon és van fény is, és nem fújják le az ablakokat

ez a nagy különbség a régi és a mai "tag" meg "graffiti" között, hogy akkor tartott 10-15 percig bekarcolni csak annyit hogy "itt jártam", ma ennyi idő alatt egy ember egy festéksprayvel vagy egy filccel egy fél vonatot beborít, ami azért feltűnőbb

sapuh 2009.02.11. 12:51:41

@niel:
látod, nagyon igazad van, fölösleges a sok laikusnak tagelni, fújjátok össze egymás házának a falát, és majd szekértő közönségre leltek.

@dzsucseharcos:
Ennél sokkal régebbi "itt jártam"-jellegű feliratok is ismertek, mondjuk az ókori Egyiptomból.
Ami a különbség: akkoriban az emberek nem firkálták sz*rrá a saját városukat. Nézegess Saenredam-műveket, elég sok városképet festett. Valahogy mindegyiken szép, fehér falak vannak, firkálás nélkül...

hedit · http://edit.threefinch.com 2009.02.12. 13:00:26

azt hiszem a mai graffitisek azon módszere hogy mindent eltakarva telifújnak egy falat, nem egyenlő a jelzésértékű nyomhagyással "itt jártam, tibi"
süti beállítások módosítása