Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

Princz Gábor megtekinti az ismeretlen partnerkeresők fotósorozatát

2009.02.12. 02:00 Földes András

A kortárs fotográfiában egyértelműen divat lett a hideg, távolságtartó, realista, minimalista irányzat. Ezekről a képekről egyetlen gyors pillantással nehéz is eldönteni, hogy nem valami hétvégi fotós véletlen kattintásáról van-e szó, ami pont akkor sült el, amikor a nagybácsi váratlanul lehajolt cipőt kötni, a képen pedig csak a komponálatlan háttér maradt.
 
 
Legalábbis elsőre tűnik komponálatlannak a fotó, mert ha tüzetesebben vizsgálja a néző, akkor kiderül, a jellegtelen téren mégis érezni a művészi tervezettséget. Az üres kulisszákon olyan finom jelek fedezhetőek fel, amelyek, ha az embert nem lökdösik pezsgőtől felhevülten szocializáló megnyitódzsánkik, akkor történeteket, vagy akár egész életeket rajzolnak ki.
 
Talán a valóság és a fikció furcsa keveréke vonzhatta a Karton galéria megnyitójára Princz Gábort, aki az évtizede húzódó Postabank-ügy végső ítélethirdetése után igyekezett elvegyülni az alteros közönségben.
 
Aprólékosan nyírt menedzserkörszakállal, finom szövetkabátban ez természetesen lehetetlen volt, de Esterházy Marcell remek sorozata akkor is elterelte volna róla a figyelmem, ha a jelképes összegre büntetett bankár történetesen aranyszínű öltönyben, kígyóbőr cipőben érkezik.
 
 
Pedig a fiatal képzőművész fotói nem pénzkötegekkel megrakott páncélszekrényt, hanem egy kissé lelakott, szinte üres lakást mutattak be. A felvételek hatásmechanizmusa kétlépcsős. A keresetlennek tűnő képekben megcsillanó rendezettség először megfogja a látogatót, aki ezek után észreveszi az élet jeleit: a villanykapcsolók körüli koszfoltot, a tapéta fraktálmintázatán a bútorok körvonalát, a padlón kikopott ösvényeket. Az üres fotókról kiderül, hogy valójában több évtizednyi élet esszenciáját jelenítik meg.
 
Ebben a stílusban állított ki Bartha Máté is, akinél bár távolságtartóan, hátulról mutatva, de megjelenik egy emberalak, a művész nagymamája. A kép tetszetős volt, de kissé szépelgő, és felesleges is, mert erről a hangulatról többet mondott a mellette látható felvétel a lakás egyik keresetlenül ábrázolt sarkáról.

 
A megnyitó hangulatához egyébként Orbán György sorozata illett a legjobban. Ő ugyanis párkereső hirdetések bárgyú bemutatkozó szövegeihez komponált szituációkat. Az Ismeretlen Partnerkereső megszemélyesítésére egy-egy barátját kérte fel. Amely barátok persze ott nyüzsögtek a borospult körül, és ismerkedtek.
 
A jelentős számú ismerkedő miatt végül csak elsuhantam Csoszó Gabriella nyakkendőkötéses sorozata, és Somogyvári Gergő és Feszt Judit amúgy filmszemle-nyertes dokumentumfilmje előtt. Mielőbb az utcán akartam lenni, hogy még ma kiderítsem, nekem vajon sikerül-e tengerészgyalogos nadrágban és csíkos pulóverben beolvadnom egy bankárbuliba.

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr22938252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.02.12. 07:23:30

Lehet h új befektetéseket keresett :)

vattamás 2009.02.12. 11:44:18

Ez az írás egyszerűen rémes. Mi is ott voltunk a párommal, és valóban nagy tömeg volt, (ami szerintem egyértelműen jelzi a kiállítás sikerét) de a hangulat is ilyen jó volt. Remek munkák, jó rendezés, szakmabeliek, barátok, de voltak poginénik meg rohangáló gyerkőcök is. Ezzel együtt teljes egy megnyitó. Ha csak a munkákra volt kíváncsi Földes András, akkor minek ment a megnyitóra? De nyilván gyér művészi kritikáját ki kellett egészítenie azzal, hogy ott volt Princz Gábor, meg a „pezsgőtől felhevülten szocializáló megnyitódzsánkik” különben nem lett volna meg a karakterszám.
Szánalmas, rosszindulatú egyszóval felesleges cikk.

Földes András 2009.02.12. 12:16:17

@Ibigoo: Princz egyébként gyűjtő, galériája is van, azt hiszem Bécsben. De jellemzően nem ebben a szikár stílusban érdekelt.

Portárs Művész 2009.02.12. 12:22:47

csak ez a cikk inkább szól Princz-ről, mint a kiállító művészekről, vagy magáról a kiállításról. Nem kellene ennyire bulvárosra venni, ha már tényleg kultúrblog...

GreenEye 2009.02.12. 13:33:29

Legalabb a kiallitas cime beleferhetett volna, vagy valami... tudom, ott a Karton link, de azert megis.

sigue la lucha 2009.02.12. 14:04:53

Azt hiszem a jövőben is inkább az ingyenpia.blog.hu megnyitó "értékelőit" fogom olvasni. Százszor szórakoztatóbbak...

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.02.12. 14:09:41

@Földes András: no ezt nem tudtam, köszönöm. Lehet hogy rosszmájúnak hat, de miért nem kérdezted meg tőle hogy mijáratban van? :)

art vader 2009.02.23. 01:13:22

@vattamás: oké, az igaz, h legalább a kiállítás címe beleférhetett volna (ahogy azt _lev említette); de ha nekem kéne cikket kreálnom 1 hasonló eseményről, ahol feltűnik 1 hasonlóan randa ember, aki hasonlóan kifinomult üzleti érzékkel rendelkezik (milliárdos sikkasztás, milliós büntetés - frankóbb befektetés, mint egy olajfúrótorony), akkor valszeg engem is hasonlóan kellemetlenül érintene, ha vissza kéne fognom a kapcsolódó humorságaimat.

én jól szórakoztam a princz-es poénokon - sztem ültek. szövegértés szinten mindenki szelektálhat. engem pl a cikk kellőképp felspanolt a kiállítással kapcsolatban, úgyh a közeljövőben mindenképp megnézem. számomra ez volt a lényeges, emellett pedig még jót is derültem.

anno én is jártam kiállításmegnyitókra, könyvbemutatókra, és azt tapasztaltam, h rendszeresen jelen van az a réteg, aki 300méterről kiszagolja az ingyenpiát és az ingyenpogit, de csak akkor, ha a forrása egy galéria: mert mi lehet annál elitebb, mint boros-/pezsgőspohárral a kezünkben képeket nézegetni? természetesen a fent említett attitűd nem bűn, de ezekről a "megnyitódzsánkikról" már távolról látszik, h emiatt vannak jelen.

vattamás 2009.02.25. 17:04:36

@art vader: Megértelek, és a cikkírót is vagy bárkit, akinek ellenérzése támad, ha meglátja Princz Gábort vagy a lejmolókat egy kellemesnek ígérkező kiállításon. De egy átlag műkedvelő felülkerekedik ezen és a tárlatra koncentrál. Egy jó újságíró is inkább a képekről ír alaposabban nem pedig használ ilyen gyomorforgató hasonlatokat és ecseteli, hogy mi van Princz Gábor állán.
Ha valóban arról akart volna írni, hogy „Princz Gábor megtekinti az ismeretlen partnerkeresők fotósorozatát” akkor, mint Ibigoo is felvette, szóba elegyedik vele és ennek a csevejnek az eredményét írja meg. Vajon mi akadályozta meg Földes Andrást ebben? Talán a gyorsan fogyó pogácsa?
Csak azért ragadtam eredetileg is klaviatúrát, mert az ilyen más szemében a szálkát is… mentalitású szöveg olvasása után, „engem is hasonlóan kellemetlenül érintene, ha vissza kéne fognom a kapcsolódó humorságaimat”/ észrevételeimet, tekintve hogy én is ott voltam akkor este.
Egy igazi kritikus számol vele, hogy őt is megkritizálhatják ezért ennek megfelelően ír. Ajánlom ezt Földes András szíves figyelmébe.

"monroe*dream" 2009.03.26. 15:20:16

@vattamás:
Én más véleményen vagyok.Bár megvallom, magam csak civil műértőként járok tárlatokra.
Ez a kiállítás pont olyan élményt adott amit Földes András leírt.Sőt!!
Az írás zseniális mert finom iróniával tudta összekötni a láthatót a "láthatatlannal".
Ezt felismerni és megfogalmazni nagyon kevesen tudják .
Én a cikk olvasása végén, hangosan és sikongva nevettem fel.Ezek a hangok azt a gondolati azonosságot jelentették számomra, ami a cikk végén olvasható.
"Mielőbb az utcán akartam lenni, hogy még ma kiderítsem, nekem vajon sikerül-e tengerészgyalogos nadrágban és csíkos pulóverben beolvadnom egy bankárbuliba."
Kedves Földes András, csatlakoznék ha nem bánná, de én Ön mellett, mint harcias kis kadét lovagolnék és kardommal az oldalamon.:-P

"monroe*dream" 2009.03.26. 15:30:42

@sigue la lucha:
Mindkét blog más és más élményt nyújt.
Ha szavazni ( ma ez nagy divat:-P) kellene én ide teszem a voksomat. Szerintem: ZSENIÁLIS!!
süti beállítások módosítása