Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

A dizájn segítségével túlélhető a világválság

2009.10.06. 09:27 Földes András

A dizájn nem azt jelenti, hogy az eddig is nagyszerűen funkcionáló baltát dögös metálfényezéssel látják el, vagy hogy a franciaágy úgy néz ki, mint egy űrkomp. A formatervezésnek az a lényege, hogy hozzájáruljon a tárgyak használhatóságához. Éppen ezért a világszerte egyre divatosabb gazdasági válság nem hogy visszaveti a dizájnt, hanem kikristályosítja azt. A felesleges sallangok elvesznek, a fontos és használható megoldások viszont virágozni fognak.
 
Így fordítottam le magamnak a Magyar Formatervezési Tanács elnökének beszédét, amivel a formatervezési díj idei nyerteseit vezette fel.
 

foldesandras: format 009

Nézze meg nagyban, mivel élhet túl!

Amikor Bendzsel Miklós azt is megjegyezte, hogy a dizájn segíthet túlélni a válságot, izgatottan a kiállítási tárgyak közé vetettem magam. Tudni akartam, vajon bőrnadrágban vagy hímzett gyolcsruházatban, minimalista, esetleg barokkosan burjánzó szobában üldögélve van nagyobb esélyem a sportkocsivásárlásra, és betonból készült gyűrűvel kopogtatva juthatok-e valami egzotikus valutaalapú hitelhez.
 
A túlélés kérdése különösen releváns a formatervezők számára, hiszen Magyarország az egyik legkevésbé alkalmas hely erre a szakmára. A dizájnhoz dizájnolásra alkalmas tárgyak is kellenek, de mivel nálunk nem nagyon gyártanak semmit, vagy ha igen, azt külföldön tervezik meg, ezért a formatervezés is a kézműves vagy kis szériás termékekre korlátozódik. Ezek viszont csak akkor biztosítják az alkotók túlélését, ha exkluzív áron kelnek el. És bár exkluzív modellekre nagy kereslet van, a célközönség legközelebb csak Monacóban található meg.
 
Mégis, már a termék kategória első helyezettjénél nyilvánvaló volt, hogy Bendzsel Miklós nem a levegőbe beszélt, a dizájn igenis jelentheti a sikert. A díjat ugyanis a tehetséges Bendzsel Tamás nyerte egy teleportáló készülékként és CT-ként is működő orvosi eszközért. Bendzsel Tamás pályáját egyébként nem ez az egyetlen díj alapozta meg. Bendzsel Miklós már 2006-ban és 2007-ben is büszkén jelenthette be fia újabb és újabb elismeréseit a formatervezési díjon.
 
A termék kategória másik díjazottja arról győzött meg, a válság sem lehet indok arra, hogy az ember kínosan az előző szezonból itt maradt ruhákban vánszorogjon az utcákon. A nemzetközi divatszcénában is jegyzett Je Suis Belle őszi-téli kollekcióját fonott hatást keltő japán szövetekből építette fel.
 
A sötétkék, ujjatlan, bő ruha könnyű mozgást biztosít viselőjének, legyen szó nyári betakarításról vagy mosogatásról egy párás konyhában. A széles övvel ellátott, hosszú ujjú modell inkább futószalagmunkáknál használható. A darázsolásnak nevezett slankítás ollóval lebontható, így akkor is kellemes viselet, ha alakunk időközben kissé elterebélyesedne.
 
A kollekció egyetlen példányban létező konceptmodellje, a hétméternyi selyemből varrt vörös femme fatale-ruha a foglalkoztatási gondokat hivatott megoldani. Elkészítésében a tervező, Dévényi Dalma Anna szerint munkatársak és ismerősök tucatjai vettek részt, és még így is csak hetek alatt varrták fel az összes kis girlandot.
 
A válság ruhadivatját az ismertetett redőzöttség jellemzi. A díjnyertes kismamaruhákon a hasi rész hullámzik. Illésy Lenke egyébként nemcsak a válság előtti trend szerint elérzékenyült anyukákra gondolt a tervezésnél. A szívre tett kezet ábrázoló díszítés mellett készített egy a hason hosszanti irányban végigfutó, vörös csíkkal ellátott modellt is a császármetszéssel bátran szembenéző, válságedzett terhesek számára.
 

foldesandras: uz14

Tekintsen meg további dizájntárgyakat itt >>>

Nem kell jóstehetség ahhoz, hogy belássuk, az autómániás magyarok számára is eljön az idő, amikor az 1500 forintos benzin már drága lesz, és tömegével néznek alternatív közlekedési eszközök után. A letisztult formájú, de kissé zavaros funkciójú elektromos hajtány például ha akarjuk, elektromos roller, ha akarjuk, kézikocsi, ha pedig arra van szükségünk, akkor utánfutó, ami kis motorjával egyúttal tolja is a bringánkat.
 
A tervezők, Lenkei Balázs és Dőry Zsófia szerint mindez nagyon praktikus, hiszen az átlagember napja azzal kezdődik majd, hogy utánfutós biciklijén beteker a gyárba. Ott kirakja a gyerekeket, akik estig Adios cipőt varrnak a kínai piacra. Hősünk elgurul a bányáig, lekapcsolja az elegáns vonalú utánfutót, és szenet tologat estig. Mire végez, a kerékpárját már ellopták, de nem esik kétségbe, hiszen az utánfutó önjáró, hazagurulhat vele, a gyerekek pedig legfeljebb maradnak bent az esti műszakra is.
 

foldesandras: format 049

És végül, ha a válság örökre leteperne minket, és elhaláloznánk, akkor sem kell aggódnunk. Hozzátartozóinknak nem az ásító semmivel kell majd szembenézniük, hanem az örökléttel.
 
A finom betonból készült dizájndíjas sírkő alapjaiban újítja meg a műfajt. Eddig a sírkövek csak akkor ápoltak kapcsolatot a környezetükkel, ha évtizedek múltán benőtte őket a gaz, és ez az első ötven évben nem annyira romantikus, mint inkább szomorú látvány.
 
Maurer-Klimes Ákos és Kucsera Péter ötlete a dizájn lényegét mutatja meg. Minimalista sírkövüknél nem azzal jelezzük az elhunyt iránti érzéseinket, hogy kétségbeesett igyekezettel próbáljuk eredeti állapotában tartani a síremléket, hanem pont fordítva: a kezdetektől hagyjuk beleolvadni a környezetébe.
 
A minta akkor rajzolódik ki, ha a kereszt alakú mélyedés megtelik vízzel, falevelekkel, érzékenyen beszélve az elmúlás felett álló összeolvadásról.
 

foldesandras: format 020

Kérjük, klikkeljen további képekért!

A válság azonban nem feltétlen a szomorúságról szól, a válságnak is vannak nyertesei, mint például Besenyei Péter műrepülő, aki ahelyett, hogy átképezné magát ügyességi metróvezetőnek, speciális gépet terveztetett magának. A Corvus Racer egyszemélyes műrepülő alapjaiban nem formálta át a műfajt, mert két szárnya van a törzs ellentétes oldalain, és nem is csészealj alakú, hanem szivarformájú. De a Voloscsuk András tervezte, lecsupaszított, agresszív formák olyan hatásúak, hogy legszívesebben ott helyben teletankoltam volna a legdrágább kerozinnal benzinnel, hogy teljesen funkciótlanul repkedhessek a válság sújtotta földek felett. 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr751430269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diktatorikus kleptokrácia 2009.10.06. 09:54:36

ne keróval tankold a racer-t, mert lepottyansz, s nyughatsz a dizájnos sírkő alatt. elég lesz bele a síma repbenzin is, mert nem gázturbinás.
amúgy a kerozin sokkal olcsóbb, mint a repbenzin :)
a corvus megint szép lett, gratula v. andráséknak.

OM617.912 2009.10.06. 09:57:45

a Bessenyei Ferenc, meg Besenyei Péter..
sorry..,.
hu.wikipedia.org/wiki/Besenyei_P%C3%A9ter

Tarkin kormányzó 2009.10.06. 10:02:56

Kerozinnal? Jóisten... Nem hiszem, hogy turbo lenne vagy diesel. Szakértünk? Szakértünk?

billentyüzet 2009.10.06. 10:11:01

Biztos velem van a baj de érdekes, hogy Bendzsel Miklós a Magyar Formatervezési Tanács elnökének fia, Bendzsel Tamás nyer dijat minden évben.

Fashionistas 2009.10.06. 10:43:19

@billentyüzet:

Akkor egy villáminterjú :

-Tisztelt Bendzsei úr!
Nem találja furcsának hogy minden évben fia Tamás is nyer valamilyen dijat?
- NEM.
- Köszönjük az interjút

:))

kaya-ibrahim 2009.10.06. 10:47:36

@billentyüzet: szerintem nem benned van a baj, hanem Bendzsel apukában. Jóizlésű ember nem csinál ilyet. Ha tényleg tehetséges a srác, akkor csak direkt kibaszás vele, hogy nem legitim a szakmai elismertsége. Ha nem tehetséges akkor meg azért kibaszás, mert a való világban fog majd pofára esni. Korlátolt pedálgép az öreg.

sasmadar 2 2009.10.06. 14:08:25

B@szhatja a Corvus a formatervezési dijat addig,amig folyamatosan halnak meg emberek a gépek szétesése miatt!
Amig nem képesek biztonságos,repülhető gépeket gyártani,addig tervezhet nekik akár Bertone,vagy Leonardó is formákat!

iparterves 2009.10.07. 12:14:10

@billentyüzet: Ha ez így van, az színtiszta véletlen lehet csak.
Tiltott dolog az, hogy az apának szupertehetséges fia legyen?