„Nem azért jöttem Magyarországra, hogy a Turullal dolgozzak. Véletlenül vettem észre a szobrot, amikor busszal a Budai hegyekbe tartottunk. Egyébként a Szoborpark szobraival foglalkoztam, ott kinn töltöttem minden időmet” – mondta az Indexnek Liane Lang brit képzőművész, akit azután kerestünk meg, hogy máshol csak a műértő közönséget megmozgató munkái közül az egyik nálunk politikai hatást, vagy még inkább hisztériát váltott ki.
Lang múlt csütörtökön látogatott el a szoborhoz, ahol a köztéri szobrokat átértelmező koncepcióját folytatva kiegészítette a szobrot. Egy műkezet helyezett a madár csőrébe és az akcióról fotókat készített. Cikkünk megjelenése után náci portálok felháborodott cikkeket jelentettek meg, amelyek szerint egy zsidó nő szándékosan megsértette a magyarság legfontosabb jelképét. Hétfőn néhány szélsőjobbos disznólábakat helyezett a Dunába lőtt zsidóknak emléket állító rakparti bronzcipőkbe. Amire szerdán és csütörtökön rasszizmus elleni tüntetések szerveződtek.
„Annyit tudtam, hogy egy nemzeti szimbólumról van szó, de fogalmam sem volt a szobor és a turul ellentmondásos történelméről és hátteréről” – mondta Lang, hangsúlyozva azt is, hogy a Turul véletlenül került képbe.
A szélsőjobbos portálok híreire válaszolva megjegyezte, hogy nem a bontási határozat miatt kezdett munkába, és nem azért, mert tudta, hogy hamarosan elutazik Magyarországról, hanem mert az eredeti tervét befejezve jutott ideje arra, hogy mással is foglalkozzon.
„A Turul fizikai megjelenése ragadott meg. Támadásra készen áll, kissé nyitott csőrrel. Amikor szobrokkal dolgozom, az elsődleges megjelenésükre koncentrálok, arra, hogy mit sugallnak a tömegükkel, anyagukkal, formájukkal. Az így készült fotóim célja, hogy úgy nézhessünk rá ezekre a szobrokra, mintha először látnánk őket. Munkáim sokszor humorosak, néha pedig provokatívak” – fejtette ki, hogy mi foglalkoztatja, amikor a Turulhoz, klasszikus görög szobrokhoz, szocreál Leninekhez vagy reneszánsz Krisztusábrázolásokhoz nyúl.
A művésznőt több éves munkája után először sokkolták közönségének reakciói. „Hallottam, milyen hatást váltott ki az alkotásom, és még most sem hiszem el, hogy ez igaz – utalt az antiszemita reakciókra. – Ilyesmi Angliában egyszerűen elképzelhetetlen.”
„Soha nem történt velem még hasonló. És azt is először tapasztalom, hogy a munkám politikai reakciókat vált ki” – mondta a Németországban, Dániában, Spanyolországban, Ausztriában és Szlovéniában is megfordult Lang.
Az egyébként bajor, de 14 éve Londonban élő Lang projektjének célja az volt, hogy szobrainak átértelmezésével mutassa be a jelen Budapestjét.