Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

A dánok intelmei a kaviárzabáló magyarokhoz

2010.03.24. 22:35 Földes András

Ritkán lökdösik egymást az emberek a kortárs képzőművészeti kiállítások pénztárainál, ami egyébként nehezen érthető dolog. Hiszen míg a sztárkiállításoknál a vonzerőt csak a nagy mesterek hírneve jelenti, a kortársakkal szorosabb a kapcsolatunk. Ők a mi közös korunk közös problémáival foglalkoznak. A közvélekedés mégis az, hogy a kortárs képzőművészet színes buborékban tenyésző, elvont dolog, amivel csak széplelkek érnek rá foglalkozni.
 

foldesandras: adan 004

Kevés program vállalja fel nyíltan a fentiek cáfolatát, ezért léptem be lelkesen a Ludwig múzeum dán kiállítására, amelynek már a címe is aktuálisnak hangzott: Hatalmi játszmák. A választási cécó és a mindennapos politikai botrányok közepette semmi sem jöhet jobban, mint a közéleti problémák szabad szellemű megközelítése. Ráadásul éppen a dánoktól, akik egyrészt hosszú ideje élnek demokratikus viszonyok közt, másrészt náluk is hasonló problémák tartják forrásponton a közéletet: a gazdasági válság, a nacionalizmus és a rasszizmus.
 
A kiállítás azonban már az első műalkotás megtekintése előtt leszögezi: anyagunkat nem az utcáról betévedt, művészettörténészi képzettséggel megengedhetetlen módon nem rendelkező, öncélú érdeklődéstől hajtott látogatóinknak szánjuk. A bejáratnál kezembe nyomott füzet az alábbi mondatokkal köszönti az érdeklődőket:
 
"A társadalmi teret strukturáló hatalmi érdekeltségekre és viszonyokra kritikai érzékenységgel tekintő kiállítás dán művészei hatalmi játszmákat játszanak a politikai térben. A felvonultatott kortárs művészeti vizsgálódások kiindulópontjául a politikai retorika konvencióinak szöges ellentéteként a társadalmi valóság instabilitása és kiszámíthatatlansága szolgál. Ebben az értelemben a politikai döntéshozáson, állami intézményeken és médián keresztül gyakorolt hatalom olyan művészeti stratégiákkal kerül szembe, amelyek nemzeti mítoszokat dekonstruálnak, rasszista mögöttes tartalmakra világítanak rá, vagy zavarba ejtő új értelmezéseket kínálnak. A hatalmi helyzetekkel szembesítő munkák aktívan járulnak hozzá a fennálló demokratikus vitához, ami olykor, Chantel Mouffe szavaival, igazi konfrontációban ölt testet, és provokatívan szembefordul a hegemóniastruktúrákkal."
 

foldesandras: adan 041

És így tovább, három oldalon keresztül. Mindez persze érthető, ha az ember rászán néhány percet, de nyilván nem indítja meg a lekes "társadalmi párbeszédet", amiről a kiállítás elvileg szólna.
 
A fentiek azt az érzést keltik, hogy a fellengzős szövegeléssel a művekből hiányzó tartalmat akarják pótolni. Nem is alaptalanul. A dán kiállítás összességében ugyanis nem éleslátó és független művészek megállapításainak vagy kérdéseinek bátor gyűjteménye. Hanem érzékeny lelkű lányok és fiúk hol naiv, hol közhelyes, hol egyszerűen csak félresúlyozott gondolataiból rendezett körkép.
 
A kiállítást azért merjük ilyen racionális szempontok alapján megközelíteni, mert saját maga állítja, az esztétika helyett az aktivizmuson és a társadalomkritikán van a hangsúly.
 
A kis hableány provokatívan szembefordul
 
A kemény szavak után gyorsan le kell szögezni, hogy a Hatalmi játszmák nem csapnivaló munkák gyűjteménye. A nyitókép, a plakáton is szereplő kishableány-fotó például maradéktalanul megvalósítja a vállaltakat. Ha direkt hülyén akarnánk beszélni, úgy is mondhatnánk, hogy provokatívan szembefordul a hegemóniastruktúrákkal.
 
A Dánia nemzeti jelképének tekintett, a tenger távolába révedő lányalak elé tükröt helyezett az Elmgreen és Dragset művészpáros. A mindig kifelé tekintő lány így váratlanul mintha önmagát vizsgálná. A tükör ezen túl megmutatja a parton állóknak a közhelyesen ismert alak sosem látott arcát, feltárva, hogy a kis hableány valójában egy pufők arcú kisfiú, hosszú hajjal.
 
Izgalmas a Superflex csoport videómunkája is, amelyben egy felgyújtott autó körül kering a kamera. A világszerte a társadalmi nyugtalanság szimbólumává vált lángoló autó itt nem egy tüntetés illusztrációjaként jelenik meg, hanem főszereplő. Mintha egy autóshow bemutatója lenne, úgy járjuk körbe a Mercedest, hogy felfedezzük a felhólyagosodó fényezés, a lángoló gumik, a vibráló utastér sajátos esztétikáját.
 

foldesandras: adan 044

Erős az a terem is, amely a romakérdés apropóján a média szerepét boncolgatja, cigányokkal foglalkozó cikkek illusztrációit felhasználva. Tanja Nellemann Poulsen kivágta és kartonlapokra ragasztotta a romagyilkosságokról nyilatkozó politikusok, tüntetők és ellentüntetők fotóit, hogy képeket rendezzen össze. A furcsa kompozíciók szereplői csak egymással, az újságokban feltűnő többi alakkal vannak kapcsolatban, a valós események egy másik dimenzióban zajlanak.
 
Szintén ezt az önmagába zárt világot mutatja meg az az installáció, amelynek színes kivágásai a kör közepe felé, egymásra néznek, a külvilág felé fehér oldalukat fordítják.
 
Az installációkat egy videómunka egészíti ki, amelyben roma jogvédők és újságírók, többek közt lapunk munkatársa, Munk Veronika beszélnek a hazai romahelyzetről. Az interjúk jól összefoglalják a helyzetet, de nem jelentenek újdonságot annak, aki legalább heti egyszer olvas újságot. Nyilván a Dániából érkezett művész számára tűnt fontos kiegészítésnek, hogy elhangozzon, mi történt Olaszliszkán, vagy mióta használatos Magyarországon a cigánybűnözés kifejezés.
 
Vége a felelőtlen kaviárzabálásnak
 
A kiállítás többi munkája azonban a művészek általános politikai tájékozatlanságáról vagy naivitásáról árulkodik. Egy videómunkán a riporter embereket kérdez arról, hogy mi a kapitalizmus, de mindenki csak hebeg. Ez az alkotás nyilván arról szólna, hogy tessék, itt tartunk, olyan rendszert szolgálunk, amiről azt sem tudjuk, micsoda. Miközben a példa inkább azt a prózai helyzetet jeleníti meg, amiben az ember képes lehet lendületesen autót vezetni anélkül, hogy tudná, hogy működik a robbanómotor.
 
Közhelyes volt a dán bulvárlap meztelen nős képeiből és a mellékelt miniinterjúkból összeállított sorozat is. A műfaj bugyutaságával vagy szociológiai vetületével vicces és komoly munkák tömegei foglalkoznak, és nincs, amit ebben a témában ne mondtak volna már el. 
 

foldesandras: adan 108

Dühítő volt az az aktivista munka, amely buzdította Budapest lakóit, hogy egyszer az életben próbálják meg a normáktól eltérő módon használni a várost. Ehhez táblákat helyeznek majd ki a közterekre, hogy itt lehet szunyókálni, amott szabadon árukat cserélni, csókolózni vagy fürdeni a szökőkútban. A kezdeményezés normális esetben szimpatikus lenne, de hogy ezt Budapesten szeretnék bevezetni, a művészek tökéletes tudatlanságáról árulkodik.
 
A normalitást megkérdőjelező akciónak helye lehet ugyanis egy évszázados társadalmi megállapodások közt működő társadalomban. Magyarországnak jelenleg azonban éppen az a fő problémája, hogy a kritizálni vágyott társadalmi normák nem léteznek, vagy nagyon gyengék. Nálunk szokás szunyókálni a tereken, fürdeni a szökőkútban, és dolgokat csereberélni az aluljáróban: nem bohóságból, hanem súlyos gazdasági okokból. Az utcákat a túlzott normalitás helyett az intolerancia, a figyelmetlenség, a saját érdekek mások fölé helyezése uralja. Ezen nem lazítani kell, hanem értelmes normákat kellene létrehozni. De minderről mit sem tud a Bosch és Fjord nevű művészcsoport.
 

A kaviárfogyasztás káros környezeti hatásain aggódó alkotás viszont már annyira groteszk volt a világ legnagyobb kaviárpusztító országai közé tartozó Magyarországon, hogy az tulajdonképpen szórakoztatónak nevezhető. Eszembe juttatta a viccet, amiben a télapó dühöng, hogy az etióp gyerekek nem esznek rendesen, úgyhogy ajándékot sem kapnak. A kiállításról viszont azzal a határozott szándékkal távoztam, hogy vacsorára még elfogyasztom a hűtőben felhalmozott halikrát, és onnantól megálljt parancsolok e káros szenvedélynek. Tegyenek önök is így!

54 komment

Címkék: dánia ludwig múzeum kortárs képzőművészet

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr301866502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

misc · http://misc.blog.hu 2010.03.27. 12:16:26

a mértéktelen szarvasgomba-fogyasztást is vissza kéne fogni..

M.Líviusz 2010.03.27. 12:22:27

vissza kell fogni az eujó rímet!!

Georgigi 2010.03.27. 12:27:31

Mi van a dán király környezetében?
Pl:. Gertrúd ? :)
Shakespeare: Hamlet

civistroll 2010.03.27. 12:31:30

Vissza kell foglalnunk Dániát!

is...

capor_ 2010.03.27. 12:48:21

Nem szeretem amikor olyanok foglaloznak a cigánykérdéssel, akik csak mutatóba láttak cigányt...

Olyan mint amikor számos nyugati ország (Anglia főleg) a 90es évek végén ostorozta a cseheket milyen embertelen módon bánnak a cigányokkal. Aztán megindultak a romák, de a befogadásuk már büdös volt és a legtöbbet visszafordították...

Egyébként úgy általában igaz a skandináv országokra, hogy teljesen téves képük van a kelet-európai országok társadalmi/szociális/történelmi helyzetéről.

himposztor 2010.03.27. 12:48:55

"embereket kérdez arról, hogy mi a kapitalizmus, de mindenki csak hebeg"

Hát az többek közt ez a kapitalizmus amikor impertinens, kitartott, dilettáns kibicek osztják nekünk az észt a saját pénzünkön.

csuvel 2010.03.27. 12:52:40

Ezek a Dán művészek tényleg nem ismerik az országot, illetve szikes fővárosunk vezetését.
Egyébként jó fejek.

fiokosszekreny 2010.03.27. 12:59:53

Nagyon tetszett a cikk, ritkán olvasni ilyet az indexen.

Paó 2010.03.27. 13:09:16

jaja, jó volt olvasni, köszi.!!

Portárs Művész 2010.03.27. 13:11:46

Jó írás volt.

A Budapest Galériában és a Nessim Galériában pedig dán fotokiállítások vannak.

téva 2010.03.27. 13:12:51

... és megváltoztatták Aarhus város nevének írását,mert az A-betűn a karika az internetet zavarja!ill.nem tudják megjeleníteni,akkor ne is legyen!
Nekem az volt az érzésem Dániában,hogy elsősorban magukkal vannak elfoglalva.
EZT eltanulhatnánk tőlük.Szép ország,zöld ,és sok a szél"kerék".
A Deák téren jó a dizájn bolt!
A beluga kaviárt szeretem,de a magyarok se sokkal többet tudnak a dánokről,mint ők rólunk.Ezért jó a művészet!MOST legalább foglalkozunk egymással.Szép napot!

Jester 2010.03.27. 13:22:24

A kis hableány amúgy nem a tengerfelé néz(ett). Tegnapelőtt az orrom előtt vitték teherautón a reptérre. 1 évet Kínában tölt.

Az a baj, hogy Dánia nem egy, hanem két lépéssel jár előttünk. Nem a szabályok sikeres megteremtésénél tart, hanem azok leépítésén ügyködik, miközben mi még el sem kezdtük felépíteni őket.

Nagyon nagyon más világ ez.. Hogy jobb-e? Csak annyira, amennyire a Burj Dubaj nagyobb a Pentagonnál. Nagyobb? Igen. A nagyságukat ugyanúgy értjük? Nem.

Kösz a postot. Jó volt.

daraltbel 2010.03.27. 13:38:14

"hogy ezt Budapesten szeretnék bevezetni, a művészek tökéletes tudatlanságáról árulkodik."

Na, itt felröhögtem.
Jó post.

papillon 2010.03.27. 14:10:17

Kik azok a dánok? Tiroli néptáncosok?

bazd meg 2010.03.27. 14:27:21

Capor, lehet hogy ugyan igy nem ertjuk mi sem azt, ami nyugaton tortenik, bar egyesek eleg vehemensen magyarazzak, okoska magyarok ?????

melisande 2010.03.27. 14:34:46

europai viszonylatban, egy statisztika szerint, daniaban a legboldogabbak az emberek.lattam errol egy musort, es valahogy megsem szeretnek ott elni. tul tokeletes. aki nem olvad bele az idilli vilagba, az ki van taszitva, keszpasz.akkor mar inkabb leszokom a kaviarrol!

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.03.27. 14:41:14

szerintem a kiállítás megtekintése után a szerző számára is világossá válhatott az érdeklődésbeli különbség oka kortárs- és "sztárkiállítás" közt.

adizzy 2010.03.27. 14:45:39

teva! Biztos, hogy tobbet tudunk a danokrol, mint ok rolunk. :) Nekem elhiheted. Es sajnos a danok nem csak magukkal vannak elfoglalva. Es a szep orszagrol is mas fogalmaim vannak. melisande! Korant sem annyira tokeletes es egyebkent is mit jelent az, hogy tokeletes? Jaaaa! Sokat tudok a litvanokrol a spanyolokrol az "izraelitakrol" is...sot a franciakrol is...De valahogy senki sem tudja, hogy hol is van MAGYARORSZAG. Muveszet? Mi az a muveszet?
Egy muvesz...

synthesizer 2010.03.27. 15:03:06

Magyarország sokkal jobb hely, mint amilyennek mi gondoljuk. Több ismerősöm is elment külföldre a jobb élet reményében, aztán több mint a fele inkább hazajött kevesebbet keresni, csak mert itt normálisabbak az emberek.

Külföldi partnereink meg már harmadszor is ide akarnak jönni, annyira tetszik nekik minden. Mindenkitől azt hallom, milyen barátságos mindenki -- nem mondom, meghökkentem. Bár az egyik srác Nizzai, az meg egy elég durva környék...

Mielőtt nagyon változtatni akarnánk ezen az országon, előbb tanuljuk meg értékelni és meglátni a jót magunkban, egymásban! Nem kell folyton sírni. És főleg nem kell mindent "nálunkmindenszar", "azérszarmermagyar" mentalitással szemlélni.

synthesizer 2010.03.27. 15:06:19

@synthesizer: Az a baj, hogy a kommunizmus alatt (meg az elmúlt kormányok alatt) folyton azt sulykolták, hogy minden milyen nagyszerű, pedig nem volt az. Így aztán ma már azt sem hisszük el valamiről hogy jó, hiába tényleg az.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.03.27. 15:50:33

@synthesizer:
"Magyarország sokkal jobb hely, mint amilyennek mi gondoljuk"

Nocsak, nocsak, érdekes dolog ezt így leírva látni.
Mondjuk, én eddig is tudtam de azt is, hogy sokak szerint sajnálni való seggfej aki hangoztatja.
Még akkor is szerettem hazajönni, amikor összerándult a gyomrom a határon.

Zetek 2010.03.27. 16:34:28

Mind a két látogató felháborodott volna, ha ők nem az alkotók lettek volna.

Cserépszavazás (törölt) 2010.03.27. 19:59:53

@synthesizer: Szívemből szóltál!

Nem láttam még a kiállítást, de szándékomban áll megnézni.
A múlt szombaton - szintén a Tavaszi Fesztivál keretében - az Operában voltam. Nagyon büszke voltam az énekeseinkre. Talán több idegen hangot hallottam, főleg franciát, mint magyart. Német nyelvű előadás volt.

A barátságosságról mindig az egyik idősebb osztrák főhercegnő jut eszembe, aki egy jó tíz éve készült interjúban azt felelte a miért pont itt telepedett le kérdésre, hogy itt a legbarátságosabbak az emberek, pedig lakott már néhány helyen szerte a világban.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.03.27. 20:04:41

jó, tényleg fogja vissza magát a magyar, ha amint megjön a segély, kétpofára zabálja a kaviárt, viszont vegyük figyelembe, hogy utána ritkán indul bálnákat mészárolni, vagy esöerdőt irtani.

skovalsky 2010.03.27. 20:58:13

@synthesizer: Így van!

A dán filmek egyébként hatalmasak, mégha ez a kiállítás egy kissé butácska is.

@ndtomas 2010.03.27. 21:37:08

@synthesizer: "Magyarország sokkal jobb hely, mint amilyennek mi gondoljuk. ...mert itt normálisabbak az emberek."

Hehe. Minden más jobb, a táj, a kultúra, a kaja, a nyelv... csak ne ezek az emberek, ne ez a viselkedés lenne. Lehet, hogy ismerőseiddel ezt szoktátok meg, és ezért hiányozna, vagy másokra az újdonság hat, de a világ nagyobbik felén egyáltalán nem nyerő a posztkomcsi országokra jellemző értékrend - még jó! Amíg nosztalgiával fordulnak az emberek egy elnyomásra épült rendszer felé, és nem képesek kulturális váltásra, addig útlevélcserére megyek csak vissza. (Mielőtt még általánosítanál: nem nyugatra szakadtam.) És nem azért, mert nem szeretnék otthon lenni. Pont a "zemberek", na, azok nem hiányoznak.

Amíg nem éltem a folyamatos kritizálás, végeláthatatlan panaszkodás, egyhelyben toporgó tehetetlenség, szalonképes bűnözés, futószalagon pörgő családi drámák, a megvetnivalót piedesztálra emelő, az értéket lekicsinylő szellemi környezet nélkül, addig nem tudtam mi az ami hiányzott egész életemben odahaza: a béke. A magyar 1914 óta gyakorlatilag folyamatosan hadban áll. És most nem ellenségeket akarok megnevezni. Mindig volt, ami szétszedte a nyugalmat, biztonságot, kiegyensúlyozottságot. És nem úgy néz ki, hogy ez gyökeresen megváltozna.

Dániából nézve ez biztos érdekes. Mert nem az ő lábára lépnek a buszon. Dehogy fricskát mutat, és megmondná, hogy is görbítsük, amikor sírhatnékunk van.... Ez azé' má'...

Mai hír, hogy a tőlük kiindult, hasonlóan nagyvonalúnak gondolt karikatúra-ügy miatt svéd zászlókat égetnek Malajziában. Azt a bizonyos seprűt lehet, hogy otthon kéne idomítani, amíg neki nem ugranak az egész világnak. Gazdagnak gazdagok, de nem lelkiekben.

skovalsky 2010.03.27. 22:00:56

@@ndtomas: :D Ezen valószinűleg sokat segítessz azzal, hogy felvilágosult csillagszemű juhászként egy harmadik országból osztod az észt hasonlóan leszomorló stílusban azokhoz akik miatt végülis elmenekültél. A táj, a kultúra, a kaja, a nyelv szerinted nem "zembertől" való? A problémát sokan látják barátom sokan tesznek is érte meg persze olyan is akad mindig aki inkább elhúz a pics@ba.

@ndtomas 2010.03.27. 22:28:17

@skovalsky: Na, te színmagyar! Bizonyára meg vagy győződve, hogy a "problémát" csak onnan lehet kezelni, igaz-e? Mert aki nem tapicskál veled a trutyiban, az már mind hazaáruló? Különben egy fecskétől nem lesz nyár, de azért te csak higgy a mesében!

Itt nem észosztásról van szó, de csípőből tüzelőnek minek ragoznám? Na mégis, a béke miatt csak: Pár szót azonosítottál, és ösztönből reagálsz.

Nem azt állítottam, hogy a magyar menthetetlen! Hanem az általános viselkedése elfogadhatatlan. Hazugság, hogy normálisabbak, mint máshol! Nem csodálom, hogy úgy reagálsz, mint egykori elnyomóink mondjuk a csernobili katasztrófa bejelentéssel, hiszen ezen a stíluson szocializálódtál. De attól, hogy kimondom, hogy el van sózva, azzal még köptem az ételbe.

Teszek érte, hogy ne így legyen, többet is, mint feltételeznéd, azért mert nem a mellem döngetem, mint te. Gőzöd sincs róla ki vagyok, de azért nekem ugrasz. Pontosan ez az, ami miatt nem lehet veled és Lenin-összesen, meg Darwinon felnőtt társaiddal élni. A vadállatot sem úgy neveljük, hogy beköltözünk hozzá a ketrecbe. Magam vagyok kénytelen védeni tőled. Tanulj meg viselkedni a vendéggel amikor otthonról üzengetsz, mert így csak még visszataszítóbbá válsz. Bár lehet, hogy nem is bánod...

Francekellregisztralni 2010.03.27. 23:09:05

@@ndtomas: Lehet hogy egy fecske nem csinál nyarat, de attól még hogy a raj előtt jár néhány még nem biztos hogy a többi soha nem fog jönni...
Hidjél csak szépen a mesékben, mert különben sose lesz igaz!

Akár hogy szeretnéd, nem vagy különb te se ...nem is kell ...csak egy kis őszinte önbizalom meg önbecsülés kellene és máris nem azon pattognánk, hogy ki mennyivel különb.
Föl nem fogom hogy mit szégyenlünk egymáson állandóan és mért kell minden két embernek elhatárolódnia a harmadiktól...

Olyan nincs, hogy normálisabb (kezdjük ott, hogy mi az, hogy normális), de nekem is több nyugati ismerősöm mondta aki élt Magyarországon, hogy szereti az ottani embereket és értékrendet.

Igen...én is elhúztam a pics@ba inkább...hogy tanuljak és hazavigyem ;)

Cserépszavazás (törölt) 2010.03.27. 23:31:14

@kinot, Tőled is kérdezem és másoktól is, akik szorosabb napi kapcsolatban vannak külföldiekkel, hogy mennyire általános, hogy a saját nemzetük embereit ennyire leszólják?
Engem nagyon zavar, hogy magyar emberek olyanokat mondanak, hogy "persze, mert a magyarok ilyenek meg olyanok". Én találkoztam egy-két románnal, akik büszkék rá, hogy románok, a szlovákok hasonlóképpen, a franciák nem szólnak ilyeneket, mint mi a honfitársaikra, pedig tudomásom szerint ők sokkal individualistábbak, az idősebbekkel szemben könyörtelenebbek és udvariatlanabbak.
Mi miért degradáljuk a saját embereinket?

skovalsky 2010.03.27. 23:41:15

@@ndtomas: Szerintem nem vagyok akkora véglény mint gondolod, a jelzőim sem voltak olyan erősek szóval akár meg is nyugodhatsz szépen csendben. Nem vagyok meggyőződve, hogy minden helyben lenne orvosolandó sőt biztosan nem, de nem is állítottam ilyet úgyhogy nem kell feleslegesen "színmagyarozni". Tudjuk, hogy sós az étel, azt is, hogy nem te sóztad el, köszönjük szépen az észrevételt de legközelebb inkább finomabb receptet hozzál a messzi idegenből ha másképp láthatóan nem tudsz hozzájárulni.
Az, hogy ki esett kinek a fentiek után sztem ne vitassuk, kínzó honvágyad elnyomásából fakadó agressziódat természetesen nagyvonalúan megbocsátom. De szerintem ne vigyük el a társalgást ebbe az irányba, ennél talán többre érdemes az eredeti téma. Szervusz

skovalsky 2010.03.28. 00:06:49

@kinot: A cigányokkal szembeni naivitásuk nem feltétlen butaság egyszerűen még nem találkoztak a "jelenséggel".
De úgy általában a skandinávok nyitottságára, a természet és a szülőhelyük lehet a magyarázat, olyan éghajlati körülmények között egyszerűen muszály hogy bízzanak és segítsenek egymásnak bizonyos helyzetekben.

@ndtomas 2010.03.28. 00:31:20

@Francekellregisztralni: Nem hiszek a mesékben, igyekszem reálisan nézni a dolgokat, és ez óvatosságra int, hogy milyen emberek közt éljem azt a rövidet, ami megadatott. Akkor kellett volna elhúzni, amikor kinyitották a határt. De akkor még nem volt nyilvánvaló számomra, hogy mennyire mélyen gyökereznek a negatív erők. Hasonló ideáim voltak nekem is, mint neked, hogy mutatom a jó példát, meg nyelem a békát, majd csak lesz értelme valamikor.

Szó sincs az önbizalom-letörésről sem. Szeretek magyarnak lenni, jó is ez. Csak illúzióim nincsenek. Van egy bizonyos értékrend, ami ősidők óta bevált. Nem akarok offolni, de talán annyit, hogy a világ toronymagasan legnépszerűbb könyvén alapul. A Tanácsköztársasággal kezdve módszeresen kiirtották ennek tiszteletét, és ma már finoman szólva is megmosolyogják otthon, aki erre alapozza a viselkedését, értékrendjét. Miközben sorra aratják le a hitetlenség, értékvesztés keserű gyümölcseit, mert nem tudtak jobbat kitalálni. Azok a magyarok, akik nem képesek ezt újra magukévá tenni, visszakanyarodva ahhoz, ami ezer éven át Szentírás volt eleinknek, azok esélytelen próbálkozások kudarcait fogják kénytelen elviselni.

Nem, nem vagyok pesszimista. Hiszek egy jobb jövőben. De nem a magyar értelmiség, mint zászlóvivő fecske műmegváltó hatásában, aki Nyugatról hozza az "okosságot", vagy máshogy megtáltosodik. Hanem az igaziban, akire az egész világon éppen pár nap múlva emlékezünk majd halála miatt. Sem a Kárpát-medence, de az egész Föld-golyó sem azé, aki birtokolja, hanem az Alkotójáé. Az pedig előbb-utóbb annak adja majd, aki Neki engedelmeskedik, nem a saját feje után megy egy káoszt okozva. Ahogy a rossz bérlőt is előbb-utóbb kiteszik. Majd akkor hazamegyek. A magyar önmagát megváltó mesében nem hiszek.

Az sem relatív, hogy mi a normális. Van itt jópár eltérő kultúra a közelemben, akik képviselőinél látom, hogy az egyetemes értékek szinte egyívásúak. Csak nálunk akarják még mindig a fehérre azt mondani, hogy fekete. Ha beledöglenek is. De nekem hadd ne kelljen már szégyenkeznem, ha megmondom ebben az igazat! A tagadás az ami ezt konzerválja, nem a nyílt szembenézés az ellenség.

És én nem húztam el oda, ahova mondod te is. Hanem pillanatnyilag ott küzdök egy jobb világért, ahol van látszatja is. Otthon eleget játszottam Kőmíves Kelement, estére mindig leomlott. Don Quijote már hamarabb ráhagyta volna. Úgyhogy nem én határolódok el harmadik személyektől, ők vannak távol legjobb önmaguktól.

És ez nem az én egyéni véleményem. Érdekes, én többnyire olyan külföldiekkel találkozom, akik a fejüket csóválják rajtunk, mert őszintén a javunkat szeretnék. Nem romantikáznak a gulyás-betyár-mariska nyomulaton, hanem igazi értékeinket látják. Amit ti többnyire letagadtok, és loholtok a gagyi után, hogy "befogadjon Európa", meg felnőjetek a Nyugat fogyasztói színvonalára. Aki meg nem, az a szemetekben a vesztes, és ezért mindent meg is tesztek, hogy éreztessétek vele, mert rontja a nagy átlagot. Ez az, ami a gátja a szabadságnak: a fejetekben a tolerancia hiánya más iránt. Egyformaság az értékrendetek, csak ma már nem a marxi-, hanem a kapitalista matéria-imádat szerint. Kötve hiszem, hogy ez lenne a vonzó egy külföldinek. Ezt jobban megkapja ott, ahol ez a felfogás megszületett. Önmagatok meg féltek lenni. Ehelyett leugatjátok aki magában az lenne.

Csak egy út létezik, mi? És aki nem azon jár, az már nem is magyar, meg nem is ember. Szerintetek. Félre végre az önpusztítással, de a ló másik oldalán a gőggel is! Nem attól "normálisabb" valaki önmagában, hogy Magyarországon él. Hanem annyiban, amennyiben egyedi magyar vonásait a köz javára használja.

@ndtomas 2010.03.28. 00:40:46

@skovalsky: Nálam nincs se honvágy, se agresszió. A hazugságot cáfoltam, hogy a magyar normálisabb, mint más. És szerintem nagyon is a témánál vagyunk: Ha a dánoknak kiszervezzük, hogy tükröt tartsanak ránk, akkor talán mi is megtehetjük. Vagy írjak dánul, akkor hitelesebb?

Francekellregisztralni 2010.03.28. 01:12:58

Remélem, nem a Harry Potterre gondoltál xD
Azért, még szerencse, hogy nem hiszel a mesékben ;)

Amit írtál arról ijedtemben két mondás jutott eszembe:

Aki a kicsit nem becsüli az a nagyot nem érdemi.

"Keresd azok társaságát akik maguk is az igazságot keresik és kerüld azokét akik már megtalálták."

Amúgy tudtommal ami közeleg az egy ünnep...és pont nem a halálát ünnepeljük...az mégiscsak csúnya dolog lenne:)

Nem tudom hol vagy és ott mit csinálsz, hogy ott tud látszata lenni otthon meg nem lenne, de talán jobb is hogy ott vagy...

ohh... még egy: Segíts magadon Isten is megsegít! ;)

@ndtomas 2010.03.28. 01:47:26

@Francekellregisztralni:
"Harry Potter és egyéb sikerkönyvek ide vagy oda, még mindig a Biblia vezeti a könyveladási listát." www.nyest.hu/hirek/a-vilag-legnepszerubb-konyve

Nem az a csúnya, hanem az, hogy nem is azt ünneplitek, amit az érintett személy parancsba adott, és, hogy olyanokat idéztél most is, ami nem ebből a könyvből való:

"Mert én az Úrtól kaptam, amit tovább is adtam nektek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen át is adták, vett egy kenyeret, és miután hálát adott, megtörte, és ezt mondta: „Ez jelenti a testemet, amely értetek van. Ezentúl ezt cselekedjétek a rólam való megemlékezésül.” Hasonlóképpen tett a pohárral is, miután megvacsorázott, ezt mondva: „Ez a pohár jelenti a véremen alapuló új szövetséget. Ezentúl ezt cselekedjétek, valahányszor isszátok, a rólam való megemlékezésül.” Mert valahányszor eszitek e kenyeret és isszátok e poharat, mindegyre az Úr halálát hirdetitek, míg meg nem érkezik."
(1Korintusz 11:23-26)

És köszönöm ezt a "szíves" fogadtatást, amivel újra bizonyítékát adtad te is, milyenek vagytok otthon általában, amiről beszéltem. És ezt nevezed te is "normálisabbnak" más országoknál? Erre sehol nem lennének büszkébbek, csak egy abszurd drámában. Remélem megérted, ha ezek után nem érzem kötelességemnek hazarohanni ilyen fogadtatásban részesedni, de még csak felvilágosítással sem kívánok szolgálni, hogy mit teszek itt. Inkább megvárom, amíg megérkezik az én Főnököm, és majd ő eldönti mit érdemel az a bűnös, akinek az élete akkor éppen a kezében lesz.

Francekellregisztralni 2010.03.28. 03:41:55

@@ndtomas: Lenyűgöző milyen erkölcsi fölénnyel tudod dörzsölni a tenyered, hogy "mi" majd, hogy megszívjuk ha megjön a főnök...(nem jár ám piros pont a kárörvendésért ;)
No meg ne legyél olyan biztos benne, hogy mindenki rossz úton jár aki nem tudja fejből a könyvedet, ad abszurdum máshonnan is merészel "idézni".

(nem biztos hogy tudom hol idéztem szerinted bármit is)

Nekem jófej főnököm van, nem kell neki user manual szerint élni. Bár tény hogy nem kecsegtet ingyen mannával se és nem vígasztal azzal, hogy majd jól megfőzeti üstben azt aki nem ért velem egyet, de jól kijövünk :)

Bizony van olyan ország ahol ez teljesen normális (segítek, nem Magyarország az) és bizony normálisabbnak tarom a többi országnál. Ilyen országból viszonylag kicsi a választék sajnos :S

Összedől miattam a világ az már tuti, de minimum Magyarország...szégyenlem is magam nagyon xD

@ndtomas 2010.03.28. 05:20:21

@Francekellregisztralni: Nem mondtam, hogy "ti megszívjátok", sem azt, hogy én benne vagyok a tutiban. Kárörömről pedig szó sem volt. Más szavakkal: kb. annyit mondtam, hogy bízom benne, nem te döntöd el ki kapja "a piros pontot", és azt sem, hogy azért, mert kinn, vagy benn van az országban, és nem az alapján, hogy ott mivel is foglalatoskodik.

Ami a gúnyolódásodat illeti egyes vallási fogalmakat illetően: Bizonyára tisztában vagy vele, hogy Istvántól, Zrínyin át Széchenyiig kisebbségben maradnál, ha szőröstől-bőröstül minden magyart egybevennénk, ki, miben hitt, és 1. vagy elnémulnál, ha ezeket a szavaidat ugyanígy kellene megismételned előttük, 2. vagy lelepleződnél, hogy magyarként igencsak - hagyományosan - nem-magyar, sőt egykori ellenségeinktől származó elveket vallasz magadénak.

Bár amilyen egymásnak ellentmondó dolgokat állítottál itt pár óra leforgása alatt ( 03.27. 23:09:05: "Olyan nincs, hogy normálisabb..." 03.28. 03:41:55: "Bizony van olyan ország ahol ez teljesen normális (segítek, nem Magyarország az) és bizony normálisabbnak tarom a többi országnál."), fel sem fog tűnni most sem, hogy milyen képzavarban vagy a képgyár közepében.

De nekem nyolc, hogy mi nálad a módi, ezzel a viselkedéssel is csak a magyar-imidzs alatt fűrészeled az ágat.

magyar bucó 2010.03.28. 07:43:09

@téva: "a magyarok se sokkal többet tudnak a dánokről,mint ők rólunk"

De nem is megyünk oda észt osztani.

synthesizer 2010.03.28. 10:12:43

@@ndtomas: Rád senkinek nincs szüksége barátom. Érdekes, hogy a Bibliát emlegeted mégis hiányzik belőled az alázat. Nem vagy méltó arra a könyvre amit emlegetsz.

Nem tudom hány országban jártál, hány kontinenst láttál, hogy megítélhess másokat. Akár hiszed akár nem, a magyar egy igen összetartó nép, ha nem is országos szinten, de baráti, családi szinten mindenképpen.

Fordulj magadba és reflektálj egy kicsit, és ne ítélkezz zsigerből, és főleg ne általánosíts.

@ndtomas 2010.03.28. 11:40:19

@synthesizer: Az alázatom hol hiányzik? Az ellentmondásaid, tévedéseid leleplezésében?

Ismétlem harmadszor: nem én ítéllek, lesz aki megteszi. Akinek joga is, hatalma is van rá, nemcsak kéretlenül az észt osztja. Akkor derül ki, hogy kire van itt szükség, kire nincs, ezt nem te fogod megmondani, hiába tetted most idő előtt, kéretlenül. Úgyhogy a felszólítást, hogy én mit tegyek, jobban jársz, előbb magadnak fogalmazod, mert nem vagyok a beosztottad.

Arra pedig, hogy a magyar milyen valójában, arra álljon itt egy felejthetetlen mű aktualizált verziója:

@ndtomas 2010.03.28. 11:46:15

Isten szeretete bizonyítéka csúcsaként egyszülött Fiát küldi az emberekhez, hátha arra végre hallgatni fognak, és visszatérnek hozzá. De nem. Fia gyilkosai hamis tanúkat pénzelnek le, hogy próbálják letagadni - aminek egykor egyszerre 500 szemtanúja is akad -, hogy visszatért a halálból.

Mivel így az Istennek se kellenek, már az Ördöggel is készek lepaktálni, csakhogy a hatalom megmaradjon, bármi áron. Új uruk utasítására a gyilkosok testi és szellemi gyermekei később - szintén pénzen - terroristákat küldenek a világ legnépesebb, és természeti kincsekkel legjobban ellátott országába. Céljuk sikerül és ott megdöntik a társadalmi rendet, és bevezetnek egy olyan oktatást, ami számtalan léleknyomorító elv mellett, tagadja még az ember isteni származását is, és azt állati szintre zülleszti.

Ettől megittasodva, tanítványaik Nagy Honvédelem ürügyén végigrabolnak egy fél földrészt, majd elérnek a magyar ember házába is. Ott fegyvert fognak a homlokához, miközben felemésztik kincseit, megerőszakolják feleségét, leányait, és így gúnyolják:
- Hol van most az istened? Mondod végre, hogy nincs isten?
Apja állhatatosságát látva, kicsiny fia, annak egyetlen reménye sírva bukkan elő az eddig sikeres rejtekéből és cibálja apja szakállát:
- Édesapám! Mondja, amit akarnak, csak legyen vége! Hisz' maga se látta.
- Elhallgass, kölyök! Mit tudsz te erről?! – csattan az atyai nyakleves.

Fia a büszkeségében sértve - szülői tisztelet helyett, megbontva az ősi rendet - elfogadja vére meggyalázói csillagát a homlokára, átveszi a káromkodva tréfálkozó idegen katonák kezéből a puskát, és lelövi vele apja idoljait, papostul, templomostul. Ma már földje ellenségei eminens tanulójaként ő az, aki gúnyolja honfitársát, aki az Egyetemes Rend Törvénykönyvére emlékezteti.

Az Ördög elégedetten tekint le az általa teremtett világra:
- „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
A tragédia végszavát az Úr mondja ki:
- „Mondottam ember: küzdj, és bízva bízzál!"

pikofix 2010.03.28. 11:47:42

A dánok alapvetően jó fejek, itt élek köztük pár éve. Mint minden országban, itt is vannak, akik jobban, és vannak olyanok, akik kevésbé jól tájékozottak a világ más országairól. Nem lehet Budapestről a szemükre vetni, hogy "na ezek sem tudnak semmit Magyarországról". Mi mit tudunk Dániáról? Én semmit sem tudtam, mielőtt idejöttem.
A nyitott gondolkodású dánokkal nagyon jókat lehet beszélgetni/vitatkozni Magyaországról és a környező országokról, a problémáinkról. A cigányokról is.
Nekik is megvannak a saját "cigányaik", a muszlim bevándorlók. A népességnek kb ugyanakkora részét teszik ki, mint nálunk a cigányok. A dánoknak ugyanúgy gondjaik vannak az integrációval mint nekünk, ugyanúgy tör elsőre a szélsőjobb, mint nálunk.
Aki viszont hajlandó megtanulni a nyelvüket, becsületes és keményen dolgozik, azt szó nélkül befogadják, akárhonnan is jött.

levene_ 2010.03.28. 13:18:31

talán olyan művészek voltak épp kéznél, akik csak egy kicsit igyekeztek valami ürügytartalommal kitölteni a meghívás kínálta lehetőséget, mert a kurátor is csak igyekezett valami bármiféle dánnal kitölteni a "Budapesti Tavaszi Fesztivál 2010 Vendégünk Dánia" nevű érdektelenségben fogant ürügy-programcsomagot. Én ha egyszer buszvezető leszek akkor minden ülésre celluxozok egy-egy fölfújt lufit, utasokkal nem bajlódok..

Jester 2010.03.28. 14:32:33

@pikofix: Énis ezt tapasztalatom.

A dánok nyitottságához viszont hozzátennék valamit. Ha valaki dániában eltölt akár 1 hónapot, azonnal szembetűnik neki az emberek furcsa viselkedése: Mindenki mást levegőnek néznek, ha viszont megszólítod őket, roppant kedvesek és nyitottak. Bármi legyen is a véleményed elfogadják, ízlelgetik, elmondjáka sajátjukat és semmi esetre sem minősítenek téged a sajátod miatt.

DE: Az, hogy a dánok befogadók, meg toleránsak egyszerűen nem igaz. Nem toleránsak, hanem olyan szinten leszarják a másik embert, hogy ha hupilila lenne 30 centis körmökkel, akkor sem vennék észre.. Magyarországról nézve ez tolerancia. Én meg szinte vágyom rá, hogy a buszon valaki beszóljon, hogy "Állj már arréb b+!" A levegőnek nézésnél még azis jobb.

Logan Grimnar 2010.03.28. 15:01:52

Bírom a dánokat. Még eme poszt ellenére is, mely tanusítja, hogy van közöttük jónéhány alulinformált megmondóember.

Francekellregisztralni 2010.03.28. 15:28:32

@@ndtomas: igen bocs, lemaradt az idézőjel a "normálisabb"-ról. Ezt a szót én nem használom magamtól az biztos...dehát ismersz, hisz már két hozzászólásomat is olvastad ;)

Azért örülök hogy legalább te tudod az "igazat"...

*Buddha mosoly*

ON: Én bírom az északiakat, olyan kis naivan hisznek benne, hogy megváltoztatják a világot azzal amit csinálnak...nem a csodát várják folyton. Persze nagyon mellé tudnak lőni, de aztán képesek ezt be is látni.

bazd meg 2010.03.28. 16:52:23

Jester, idezet tolled : Én meg szinte vágyom rá, hogy a buszon valaki beszóljon, hogy "Állj már arréb b+!" A levegőnek nézésnél még azis jobb. En tiz eve jottem el a FERTOBOL;^) a mai napig aldom azt a napot. Visszaterve az idezetre, ugyan igy ereztem magam az elso idoben, de mar regen buszke vagyok arra hogy ezt kikuszoboltem es eljottem;^) Magyar maradtam, de utalom a magyar mentalitast, @ndtomas az elso betutol az utolsoig igazad van. Durvabban fogalmazva, egy hulyenek nem tudod megmagyarazni hogy hulye, ennyi, na paaaaaaaaaaaaaa

sophie. 2010.03.30. 22:48:11

a cikk bevezetőjének elolvasása után előítéletesen mentem el megnézni a kiállítást és az előítéleteim tökéletesen be is igazolódtak :D :D

kb ugyanilyen benyomásom lett a művekről, a magyarázó füzetke már szinte vicces, komolyan azt éreztem hogy nem érdemes elmenni effektíve a múzeumba megnézni egy kiállítást amihez ennyit kell kívülről hozzátenni. a művek meg nagyrészt jelentéktelenek, közhelyesek és semmi közük magyarországhoz.

(pl a lángoló autó prospektus szövegénél csak azt NEM említik meg, hogy a magyaroknak is vannak közeli emlékeik autógyújtogatásokról, nemcsak a dánoknak, pff, ennyit az egészről)
süti beállítások módosítása