Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

Cigány elnézést Pécsen

2010.07.30. 16:11 Földes András

Hat hét késéssel mégis kikerül Pécsre Sugár János köztéri műalkotása, az Elnézést feliratú tábla magyar és cigány nyelvű verziója. Bár hivatalosan a biztonságos rögzítési mód miatt kellett sokat várni a kihelyezéssel, feltűnő, hogy a tábla különböző verziói valamiért nehezen mennek át a hivatali szűrőkön.

A művész évekkel ezelőtt alkotta meg műve prototipusát: egy közlekedési táblának tűnő, és akként felszerelt objektet, amelyen szintén a hivatalosnak tűnő betűtipussal az a szó szerepel, Elnézést.

A táblának később több, kétnyelvű változata is készült, amelyek kihelyezési kérelmeit intézve Sugár meglepő ellenállásba ütközött. Pedig a magyar nyelvű Elnézést tábla engedélyeztetése sem volt egyszerű. Úgy tűnt, a hivatalnokokat összezavarja, ha bocsánatkérésről van szó, mintha az bármilyen viszonylatban kellemetlen, kerülendő vagy stigmatizáló lenne.

Ahogy írtuk is, a Műcsarnok elé felszerelt román-magyar táblát ismeretlenek leszerelték. A dunaújvárosi önkormányzat egyik alpolgármestere szerint sértheti az embereket a tábla, amelyen szlovákul is szerepelt a szöveg. A már felállított művet azonban nem kellett eltávolítani.

Pozsonyban azt nem engedték, hogy valamelyik forgalmas úton jelenjen meg magyarul és szlovákul, hogy elnézést, így végül a múzeum külső oldalára szerelték fel, igaz, közlekedési tábla mintájára, merőlegesen a falra.

A cigány-magyar Elnézéstnek másfél hónapja kellett volna kikerülnie két olyan, külvárosi helyre, amelyet az önkormányzat jelölt ki. A kivitelezés azonban a megfelelő rögzítési mód megtalálása miatt egyre késett. A művész a héten tájékoztatott minket, hogy a szerelés megkezdődött. Izgatottan várjuk a reakciókat, nem a botrányra számítva, hanem mert a kritikákat hallgatva a bírálók komplexusai rajzolódnak ki csodás tisztasággal. Az Elnézést ugyanis nem mondja meg, hogy tőlünk kérnek-e bocsánatot, vagy mi gyakoroljuk a gesztust. Minden attól függ, mit gondolunk a megbocsátásról, egy másik népről, a saját szerepünkről.

2 komment

Címkék: botrány public art pécs2010 pécs 2010 sugár jános

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr82187459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lowas Péter 2010.08.02. 15:21:27

Bár nem tartom kifejezetten provokatívnak a munkát, mégsem mehetünk el az mellett, hogy a műkonzervatív magatartás ennyire nem tud mit kezdeni a kortárs képzőművészet üzeneteivel. Sajnálatos módon a paranoia és a beteges frusztráció szülnek csak reakciókat, holott az ilyen művek inkább továbbgondolásra, további akcióra kellene hogy sarkalljanak.

A bírálókkal pedig az a baj, hogy semmilyen kritikai érzékkel nem bírnak, hiszen a kritika kiindulópontja a mérlegelés. Ez a mérlegelő hangvétel pedig sajnos nem csendül ki a bírálatokból, annál inkább a mentális torzulások ismeretes tünetei világlanak a fröcsögésekből és a hamis és botladozó indolásokból.

Egyébként a mű kapcsán számomra a szó etimológiája a legmegkapóbb, hiszem az elnézést-ben benne foglaltatik korunk társadalmának alapvető magatartása, a felelősséget nem vállalásé. Elbasztam, hibáztam, de nézd el, tehát nézz el valamerre, sőt nem is láttál semmit ugye?
A tekintetek eme elforsdításának gesztusa számomra éppoly a mű immanens része, mint az egyszerű bocsánat parafrázis. És igen én is kíváncsi leszek a fogadtatásra, reméljük nem úgy végzi, mint Németh Ilona munkái az Ernst múzeumos GPS kiállításon.

Talán még annyit, hogy ha a művész kitelepül a biztonságos helyszínekről (múzeum, galéria stb) és az utcán helyez el gesztusokat, akkor vállalnia kell a rizikót is, mert ott nem a szakmától fog jönni a bírálat, illetve a kritika. De SJ köztéri munkáinál ez az érdekes, tehát hogy a látszat ellenére nem a műtárgy maga a mű, hanem az általa vetett hullámok.

ilovepécs · http://ilovepecs.hu 2010.08.03. 12:33:39

azt azért megjegyezném hogy kellemes meglepetés volt a 21 párbeszéddel kapcsolatban hogy egyetlen alkotást sem rongáltak meg pedig több is kifejezetten "kiszolgáltatott" helyre került. értsd: ahol úgy általában mindent összebasznak.
egyébként nemrégiben Pécsett járt egy német képzőművész rezidens. kb 2 hónapig volt itt és a munkája végül nem kerülhetett ki közterekre mert nem kapott engedélyt, egyáltalán. a fogadó egyesület segítségével, közbenjárásaával sem. pedig kifejezetten köztéri alkotás volt. ilyen a mi ekf-ünk...