Nem akartam cikket írni Fekete Györgyről, és ehhez tartom is magam, de azért nem bírtam ki, hogy ne számoljak be a csütörtöki kiállítás megnyitó meglepő fordulatairól. A kíváncsiság hajtott el a galériába, ahol a kulturális vezér tartott megnyitóbeszédet. A program eleve bizarrnak ígérkezett, mint két elfeledett, barbár szigetről a civilizáció közepébe csöppenő őslény találkozása. A Művészeti Akadémia elnöke ugyanis a Forrás galériában tűnt fel, ami Godzilla vs. King Kong jellegű programot ígért.
A Művészeti Akadémia jellemzője, hogy a múltba révedő szervezet a kormány jóváhagyásával gyűrhette maga alá a hazai kultúrát.
A Forrás pedig egy, a galériás világ távoli peremén tevékenykedő vállalkozás, amelyet az előző kulturális miniszter szállított be óvatlanul a kultúra közepébe: velünk rendeztetett hivatalos állami kiállítást Kínában a kortárs magyar művészetről. A máig sem tisztázott módon kiválasztott magángaléria homályos állami finanszírozású kiállítása jórészt a Forrás saját művészeinek munkáit utaztatta Pekingbe: ősi magyar dicsőségen merengő festőket, népi indíttatású keramikusokat, Wass Albert-szobrokról ismert szobrászokat.
Sajnos a csütörtöki megnyitón King Kong nem küzdött Godzillával, hanem összefonódva táncoltak. Forrás galéria felkérte az MMA-t, MMA pedig ajnározta meghívóját. Az egész azért volt mégis érdekes, mert nem régiben még úgy tűnt: a Forrás galéria üzlettársával, Szőcs Géza államtitkárral együtt eltűnt a kormány közeléből. Fekete György meghívása ugyanakkor jelezte, hogy a galériás ismét igyekszik kiépíteni a hatalom közelébe vezető kapcsolatait. Ami éppen akkor, amikor az Akadémia átveszi a Műcsarnokot, fontos lehet egy piacról élő galériának, különösen, hogy éppen azt a retrográd művészetfelfogást képviseli, amit Fekete György.
A kapcsolatépítés apropója egyébként Kunkovács László kiállítása volt, ahol a néprajzkutató az elfeledett falusi kultúrát bemutató fotóit állította ki.
A megnyitóbeszéd izgalmas kérdéseket vetett fel, csakúgy, mint King Kong és Godzilla az MMA és a Forrás kapcsolata, így örömmel nyugtáztam, amikor elém állt a galéria vezetője, Tóth Norbert. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy vidám perceknek nézek elébe, az úr ugyanis durcásan háta mögé dugta a kezét, amikor bemutatkozva a jobbomat nyújtottam. Bár viccesnek tűnt az elgondolás, hogy a galériás lelki szemei előtt nyilván Gyurcsány Ferencnek lát, aki mindjárt állami díjat akar rátukmálni, azért megőriztem a komolyságom, és megkérdeztem: Miért érezték fontosnak, hogy Fekete Györgyre bízzák a megnyitót, és hogy milyen nagyobb tervei vannak most a galériának?
Tóth Norbert azonban csak annyit mondott, hogy a megnyitó zártkörű, és felszólít, hogy hagyjam el a galériát. Ez szürreálisabb fordulat volt, mintha rovásírásos tábláról ősmagyar átkokat olvasna rám, de azért sikerült vállalhatatlan vigyorgás nélkül elmondanom, hogy az eseményre egy nyilvánosan elérhető, a galéria honlapjára is kirakott meghívó alapján érkeztem. A meghívón pedig nem szerepelt, hogy zártkörű esemény lenne. Sőt, úgy kezdődött, hogy „a Forrás Galéria és a Magyar Művészeti Akadémia tisztelettel meghívja Önt, családját és barátait”, stb. És bár sem a galéria családja, sem barátja nem vagyok, de Ön igen, amely alapján eltávolításom érthetetlen.
A galériás azonban nem esett ki a szerepéből, felemelte a hangját, az ajtóra mutatott, amit ki is nyitott előttem. Elhagytam a helyiséget, azzal a tudattal, hogy amióta nem csak a közvélemény, de saját akadémiája is Fekete György ellen fordult, már csak a nyilvánosság kizárásával, szűrt közönség előtt jelenik meg.
Eltávolításom annál is szomorúbb, mert így nem tudtam kideríteni, Fekete György gruppen szexről vagy Google-szexről beszélt megnyitóbeszédében. Ha az előbbiről, akkor milyen negatív tapasztalatai voltak, ha pedig az utóbbiról, akkor mi az?
Régen minden jobb volt - Fekete György beszéde (részlet)
"Minden megközelíthető, amit a leghatásosabb üzemanyaggal, a szívvel el lehet érni. Az életidő nagyon is rövid ahhoz hogy menteni lehessen azt a pusztuló világot, aminek felhalmozott értékei örökebbek, mint sokszor a sodró trendvilág és a méltatlanul csillogó sztárok pillanatvillódzása. Ez Kunkovács László és ezek mindennapjainkban az ellentételek is természetesen.
Mit tud még Kunkovács László? Azt hogy szalma, zsupp, mestergerenda és palló, vályú, és birkaprém nélkül sohasem lett volna tégla, cserép, betonkiváltó. Hogy a tánc mámorához nem hasonlítható a Google-szex/gruppenszex, hogy a mobiltelefont szerencsére megelőlegezte a fülbe suttogott szerelmi vallomások ezre, milliója. És az igazi garancia kézfogásával sosem fog vetekedni az az írásos szerződés, amelynek tetemes része bíróságokon alussza át életének nagyobbik részét."
Hallgassa meg Fekete György szavait itt, és döntse el, hogy Ön szerint a szex melyik formáját nem szereti az akadémiaelnök.