Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

Nincs is Zsolnay-titok

2009.01.29. 15:13 Földes András

Amíg szembe nem kerültem a zöld porcelánkígyóval, úgy tudtam, hogy a Zsolnay-porcelánok a Csárdás királynővel, a csipketerítővel és a Gerbaud-val vannak egy halmazban. Hitemben az is megerősített, hogy a Zsolnayk egyik legnagyobb gyűjtője egy idős amerikás magyar, bizonyos Gyugyi László. Aki azonban mégsem bocskaiban jelent meg a gyűjteményéből rendezett New York-i magyar évad kiállításán, és ráadásul eleinte nem is nagyon akart beszélni az egészről. Úgyhogy jobb híján besodródtam a Forbes galéria termeibe, hogy gyorsan megdöbbenjek. 

A századfordulós Zsolnay-porcelánokból ugyanis nem az ízléstelen pompa sugárzott, hanem a szecesszió, mégpedig abban az értelemben, ahogy egy tárgy nem utánozza a stílust, hanem a stílus maga. Mintha ezeket a vázákat és szobrokat nem a bús Magyarországon, hanem rögtön Párizsban gyártották volna. Japán motívumokkal dolgozó piros-arany virágmintás vázák, haragoszöld kígyók és hajladozó indákkal festett edények vibráltak a vitrinekben. 

„A Zsolnaynál a századfordulón nem volt fontos az előállítási költség. Abban az időben a hírnév volt a lényeg – mesélt a manufaktúra dicső korszakáról a gyűjtő. – Zsolnaynak Tiffany volt a példaképe. Azt mondta, hogy amit ő üvegben, azt a gyáruk porcelánból fogja megcsinálni. És el is tudták ezt érni, mert a Zsolnay ekkoriban a legfejlettebb technológiát birtokolta.” 

„Ez a Zsolnay-titok lényege, nem pedig a különleges recept. Persze tudnivaló, hogy akkoriban, az Osztrák-Magyar monarchia területén sokkal több lelőhelyhez férhetett hozzá a gyár, jobb anyagokból dolgoztak. De a minőségre törekvés volt a fontos.” 

Valóban érezhető volt a tárgyakon, hogy alkotójukat a stílus kifejezése motiválta, nem pedig a tömeggyártás. Amit a világ is elismert, amikor a pécsi műhely végül berobbant 1900-ban a párizsi világkiállításra. 

A porcelángyár legjobb időszakából származó tárgyakon úgy tobzódott a szecesszió életigenlése és misztikuma, hogy néhány vitrin után a karcosabb műfajokért rajongó szerző is kénytelen volt elismerni, nem lakberendezési tárgyak, hanem műalkotások közt járkál.

Gyugyi László egyébként 600 darabos kollekcióját hamarosan Pécsnek ajándékozza. A konstrukció részleteit nem árulta el, így nem tudni, hogy a város tulajdonába kerül-e majd a gyűjtemény, vagy csak állandó letétként kapják meg. Mindenesetre a hazai kiállítás az Európa kulturális fővárosa projektre nyílik meg, már ha lesz egyáltalán ilyen. 

Annyi azonban sajnos biztos, hogy a gyűjtemény új, értékes darabokkal nem fog bővülni. „Ezt a korszakot nem lehet megismételni – mondta a gyűjtő. Az a baj, hogy a Zsolnayban már nincs meg az a progresszió, mint régen. Nem akarnak új dolgokat kitalálni, hanem ugyanazt akarják reprodukálni, amit régen csináltak, csak hát rosszabb minőségben.” Aminek tudatában érthető, miért került mára a Zsolnay egy kalapba a giccsel.

33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr81910360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.01.29. 17:03:35

Voltam a pécsi zsolnay múzeumban,fotóztam is:
indafoto.hu/GnutNouri/image/2750633-14e4628b/7741

Tényleg hihetetlen műalkotások vannak ott,érdemes megnézni ha arra jártok!

asami 2009.01.29. 17:31:19

Hát azért a Zsolnay ma sincs egy kalapban a giccsel, legfeljebb néhány ember fejében, aki nem ismeri. Nekem mondjuk nem a kedvenc stílusom, de a giccstől azért messze van.

Elveszett Angyal 2009.01.29. 17:35:36

aki tájékozatlan, ne vallja be, hanem nézzen utna és hallgasson, hogy készületlenül megy egy helyre, ahol beszámolót kell készítenie. és ne hencegjen az előítéleteivel...

xenuka 2009.01.29. 18:04:20

Egy Zsolnay soha nem giccs.
A cikkíró viszont egy debil.

LongJohnHolmes 2009.01.29. 18:04:26

Azt lehet tudni, hogy hol végződik a giccs és hol kezdődik a műremek?:)

Ezeket a vázákat, tálakat képeket, szinte bárki összepamacsol. Aztán, ha van rá összeköttetés, akkor lesz elismert művész.

Szerintem akkor lesz egy giccsből műremek, ha azt egy sznob mondja rá :)
(ez jó duma, most találtam ki :) )

kétség 2009.01.29. 18:33:50

@LongJohnHolmes:
Igen kb. annyi a különbség, hogy én dugózom a feleségedet, vagy Te az enyémet.

BushDoctor 2009.01.29. 18:36:33

csak remélni tudom HosszúJánosHolmes hogy nincs igazad...

WonderCsabo 2009.01.29. 18:41:13

A Zsolnay nem giccs. Inkább a honlap dizájnja az, de még az sem...

lamed 2009.01.29. 18:51:55

Itt vannak a kiállított tárgyak:
www.cef-us.org/zsolnay.htm

Különösen tetszik nekem a 8. (virágos váza), illetve a 16. (kígyós váza). Elképesztően gyönyörűek.

Földes András 2009.01.29. 19:26:57

@Elveszett Angyal: Az ember ugye járkál a városban, és lát kirakatokban Zsolnayt, meg jobb hotelek halljában lát Zsolnayt, és ezen benyomások után szükségszerűen kialakul az előítélet. Erről azonban inkább a gyár tehet, ami - ahogy maga a gyűjtő hangoztatta - egykori cuccai másolatát gyártja szakmányban. A legtöbb ma látható pécsi porcelán ugyanis utánérzés, úgy tesz mintha múlt századi lenne, de közben új. Azaz giccs.

Vandblog 2009.01.29. 19:34:33

Azért titok az van. Az eozin, amit ma már nem tudnak előállítani abban a minőségben és szépségben, mint akkor, ez pont a múzeumban derül ez ki. Más az árnyalat, a csillogás.
És akkor még a Zsolnay-mauzóleumról nem is szóltam.

hiba 2009.01.29. 19:36:20

Sznobok a faszért olvasnak indexet? Pont ezt szeretem az indexben, hogy úgy számol be dolgokról, ahogy én is láthatnám ha ott lennék és nem az Angyalka utca 8/b-ben. Hajrá!!

tarr 2009.01.29. 20:24:06

Itt néhányan keverik a szezont a fazonnal.

Ezek nem giccses tárgyak, hanem koruk stílusának műalkotásai.

Ennyi erővel Rippl-Rónai, Klimt, Gaudi, Otto Wagner, Adolf Loos mind-mind giccset alkottak hogy a szonoboknak megfeleljenek? kétlem...

"Ezeket a vázákat, tálakat képeket, szinte bárki összepamacsol. Aztán, ha van rá összeköttetés, akkor lesz elismert művész."

őő, ugye ezt te sem gondolod komolyan?

gitáros 2009.01.29. 20:48:32

@tarr: A tehetségtelenek mindig ezt gondolják...

SPERET 2009.01.29. 21:40:29

Szerencsétlen Földes. Az az hagyján, hogy nem képes megkülönböztetni a giccset a műalkotástól, de ha már ott volt a kiállításon (kétlem) és ért angolul, vagy magyarul (ezt is kétlem)akkor az azért megragadhatott volna a mogyorónyi agyában, hogy Gyugyi nem ajándékozza a gyűjteményt Pécsnek, hanem Matyi Dezső üzletember megvette tőle, és ő fogja Pécsett kiállítani. Azt nem tudom, hogy van e Zsolay titok, de ha igen, biztos, hogy Földes fogja utoljára felfogni. Igazából nem is értem, ha valaki olyan egyszerű mint egy fatipli, az miért nem a fociról ír?

lápi lidérc 2009.01.29. 21:54:13

Nem tudom, ki mit várt.

A szerző az Index újságírója. Kell még mást mondani a színvonalról?

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.01.29. 22:45:55


Igen, ez annyira jellemző az Indexre. Nem tudom, miért kell hirdetni, hogy egy "újságírónak" fogalma sincs arról, amiről írni készül. Egyébként igaza van Vandblognak-azért titok akad elég.

u.i.: mióta járnak az amerikás magyarok bocskaiban? Te hol élsz?

Buszonolvasó Srác · http://buszonolvastam.blog.hu/ 2009.01.29. 23:40:36

Ott kezdődik, hogy félrevezető a cím, amiért kérjen bocsánatot a szerző, és térdepeljen kukoricára.
A mostani Zsolnay az nem giccs, bár ez lehet ízlés kérdése, az viszont tény, hogy most gyengébb minőségű mint régen, másrészt pedig a századfordulón a Zsolnay nemcsak minőségi volt, hanem művészettörténetileg is jelentős. A Zsolnay manapság meg inkább egy közepesen drága csetres, de nem nevezném giccsnek.

zordon.zord 2009.01.30. 00:19:10

respect, andrás,

úgy látom, ma elözönlöttek a zombik.

aesculus: az amerikás magyarok ritka gázosak tudnak lenni. vannak, akik megragadtak a negyvenes éveknél, és olyan émelyítően tudják nyomni a mélymagyarságot, hogy az már itthon is gáz lenne. bocskai inklusive.

lápi lidérc: akkor mit keresel itt?

elveszett angyal, xenu, stb: már miért ne lehetne egy zsolnay, akár egy eredeti is, giccs? nektek, úgy látszik, ami régi = szép, jó, miegymás. ha a régi dolgok között nem tudsz minőségben különbséget tenni (mástól meg, ha megpróbál, rossznéven veszed), még csak el sem kezdtem megérteni a cuccokat. akkor meg talán nem kéne a giccs témában annyira hangoskodni.

longjohnholmes: öö, mindegy, hagyjuk. talán csak annyit: ha csöndben maradsz, bölcsebbnek tűnsz.

a szerzőhöz: nem vágom, hogy hol van ez a galéria. kicsi, nagy, fontos vagy jelentéktelen? voltak-e magyarokon kívül mások is a megnyitón, stb.? szóval hogy ez az egész az amerikaiaknak mit jelent?

lamed: kösz a linket (ha már a szerző nem adott ...)

Földes András 2009.01.30. 00:48:19

@SPERET: a szerzot hulyezni lehet, de csak akkor, ha nem tokeletes suletlensegeket mondasz. csak sajnos azokat mondasz.

1. giccs temaban eligazit a poszt, javaslom a korultekintobb szovegertelmezest.

2. kerlek mondj 1 (egy) olyan dolgot, ami ugy valosult meg pecsen, ahogy igertek. koszonom. ezek utan a legtermeszetesebb dolog megkerdezni a gyujtot, hogy milyen konstrukcioban kerul majd oda a gyujtemeny. gyugyi azt mondta, errol meg nem akar beszelni. ez egy fontos info. lehet, hogy megsem ugy lesz, ahogy a nyaron beharangoztak?

3. a kommentezes egy kiserlet ezen a blogon. vajon kepzomuveszeti temaban kialakul-e ertelmes beszelgetes, vagy ugyanolyan alacsony szinvonalon megy majd a kommenteles, mint nehany mas blogban. az ilyen silany, erdemi infot nem, de primer indulatokat annal inkabb kozlo kommentek miatt a kiserlet megbukni latszik. ismetlem: nem a kritika miatt, hanem mert a szavaid annyit tesznek hozza a temahoz, hogy van egy olvaso, aki valamiert nagyon duhos. az ilyesmik pedig nem tartoznak temankhoz.

LongJohnHolmes 2009.01.30. 01:41:56

Ti, akik megemlítettétek a nevem, válaszoljatok a kérdésemre is. Hol végződik a giccs és hol kezdődik a mű? A zsolnai szalonnázó parasztja, vagy a zsolnai kiskútja az mi? (remélem onnan való :) ) Az szerintem egy sorozatban gyártott drága giccs. Magyarul. porfogó. Egy váza, amit megforgatnak egy korongon, majd véletlenül leejtik ráütnek kettőt, hogy csálé legyen, színes mázba mártják, majd kiégetik, az műremek, ugye?
Nos műremek az, amit csak kevesen tudnak előállítani és főleg gépek nélkül. Persze művészet lehet az is, ha valami meg tud táncoltatni egy rakódógépet.
Vasarely ő egy művész ugye? mitől lett az? Mikor gyerekfejjel elcipeltek a kiállításra, csak csodálkoztam, hogy minek állították ki ezeket a pacákat. És ma is tart ez a csoda részemről. Vagy ott van Picasso. Borzasztó ami körülötte forog. Egy ilyen színes festékkel összemázolt rongyért milliókat adnak ki? Eddig ez nem baj, baj csak az, ha ezt megmagyarázzák, hogy ezt kell művészetnek tekinteni. És most jönnek majd az önjelölt műértők, akik meglátják bennük azt a csodát amire én képtelen vagyok :) Szánalmas ahogy védik a kis hobbijukat, de hát érthető :)
Félreértések elkerülése végett, vannak festmények, amiket én is műnek tartok, de azok aprólékosan ábrázolnak valamit, vagy hatalmas felületen vannak, ezek olyan dolgok, amik kitűnnek a többi közül. És nem azért, mert "A mester" festette. Pl egy harang öntése, egy kézzel gyártott óra, vagy ugyancsak egy aprólékosan összeállított porcelángarnitúra, na azokat meg lehet magázni. De a belinkkelt tányér azt egy kézműves festő kipingálja pár perc alatt.

LongJohnHolmes 2009.01.30. 01:51:16

A művészek, műkereskedők, hogy fel vannak háborodva, ha egy hamisítvány kikerül a piacra mondjuk Van Gogh neve alatt. Istenítik, milliókért adják veszik. Aztán kiderül, hogy egy kópé hamisító festette. Na akkor már nem ér annyit? Nem a kép szépsége adja meg az értékét, hanem az, hogy kinek a kezében volt a pemzli?
Na ez nem művészet, hanem sznobizmus. Kb ez olyan akkor is, mikor egy majom, vagy egy elefánt festményét veszik meg :) Ott is a művész miatt veszik meg nem a festmény miatt.
Meggyőződésem, hogy sok kép kerete értékesebb, mint amit beletettek. Persze, ha találnék hülyéket, akik megveszik a festményeimet, akkor én is nekiállnék maszatolni :)

LongJohnHolmes 2009.01.30. 02:08:14

Na még valami:) Voltam a villányi szoborparkban :) Azt a borzalmat amit ott láttam művészetnek álcázva. És még őr is van, meg belépő. Persze az a szerencsétlen aki odáig elmegy, az fizesse is meg a tanulópénzt. És ezekért a kifaragott szakramentumokért fizettek nekik? (Tisztelt a kivételnek !)
Ezek a réselővel kifaragott valamik, maximum azzal érnek el tiszteletet, hogy a "művész" mennyi időt fecsérelt bele az életéből. Ennél több tiszteletet érdemelnek a gulag-lakók faragványai. Az mögé ugyanis lehet képzelni valamit.
Ezeknél egy Lenin szobor is komolyabb alkotás.

2009.01.30. 07:14:39

@LongJohnHolmes: A művészetben nem számít, hogy milyen eszközökkel, anyagokkal, méretben állították elő. Semmi sem számit, csak az, hogy neked tetszik-e. Ha elég sok embernek tetszik és hosszú időn (generációkon) át, akkor műremek.
Persze, a művészek körül könnyen kialakul egy "fogyasztói" réteg, aki fogyatékosan született: nincs stílusa/szépérzéke. Ezek, ha van pénzük, vesznek ("fogyasztanak") alkotásokat, ezzel "felértékelve" alkotókat, megérdemelten vagy sem.
A legjobb a müvészetek terén nem véleményt kifejteni és nem hallgatni másokra; csak élvezni, ami tetszik és figyelmen kívül hagyni, ami nem. Keress olyanokat, akik ugyanazt szeretik mint Te és velük beszélj. Mindenki jól jár.
Többiek: Nincs ebben a világban semmi (se művészeti stílus, se hobbi, se szexuális perverzió), aminek ne lenne egy halom kedvelője (és utálója). Így aztán felesleges kritizálni a szerzőt abban, hogy giccsnek nevezi a túrista boltokan kapható Zsolnay termékeket.
Talán úgy gondolja, hogy gyári alkalmazottak (mint pl. marketingesek és kereskedők) által tervezett, a világról semmit (se objektíve, se szubjektíve) elmondani nem akaró termékek, amlyek pusztán az árukkal akarnak magas színvonalúnak, nos, ezek nem biztos, hogy ugyanabba a kategóriába esnek, mint pl. a cikkben említett alkotások.
És egy kis személyes vélemény: nem tudom eldönteni, hogy az alsó képen látható vázák közül a jobb vagy a bal szélen levőt szeretném jobban. A jobb oldali formája, vonalai, színe, az egész alapötlete gyönyörű. Viszont a másik tökéletesen illene egy C.R. Mackintosh asztallal és székekkel berendezett szobába (pl. www.sculptart.com/furniture/images/FurnitureAlovers.jpg).

soma0213 2009.01.30. 08:09:04

Egy újságirótól elvárható hogy művelt legyen. Ebbe szerintem beletartozik, hogy életében legalább egyszer megforduljon a pécsi Zsolnay múzeumban. Ha ezt megtette, nem kezdené azzal a cikkét, hogy számára a Zsolnay porcelánok a giccset jelentik. Vagy ha már semmit nem tud a dologról legalább nézzen utána mielőtt elkezd irni. Azt már nem is merem mondani, hogy esetleg úgy megy el egy megnyitóra, hogy előre utánanéz.

SPERET 2009.01.30. 08:25:51

@Földes András:
1.) Ahhoz már nagy fiú vagyok, hogy a giccs megítélésben kétes értékű posztokra támaszkodjak, különösen nem - mint írod - eligazítás formájában. Az ilysemitől elszoktam az utóbbi húsz évben, és ha felbukkan egy-egy aczélos cyber-karikatúra, ízlést ficamítani, attól tényleg dühös leszek.

2.)Biztos van valami beteges logika abban, hogy ha Pécsett semmi sem valósul meg, akkor abból egyenesen következik, hogy a Zsolnay giccs. Ha pszichiáter javasolta, hogy ezt írd ki magadból, akkor mea culpa, és jobbulást. Ha komolyan gondoltad érdeklődéssel várnék egy esszét mondjuk arról, hogy a 4-es metró bénázásai miatt miért vált sramlizenekarrá a Budapesti Fesztiválzenekar. (Gondolom őket nem sikerült megnézned ugyanott)

Gyugyi tavaly nyáron adta el a gyűjteményét Matyi Dezsőnek, amiről akkor több hírügynökség is tudósított. Ez a kiállításon is elhangzott az mti pl .meg is írta, nekik valahogy fontos hír volt. Ezért bátorkodtam arra következtetni, hogy ha neked, mint a kiállítás egyik szemtanújának ez egyáltalán nincs meg, akkor vagy nem értetted az ott elhangzott szót, vagy elakadtál a sajtospogiknál.
3.) Az alacsony színvonallal egyetértek, de ennek nem a kommentezési lehetőség az oka, hanem a poszt. Legközelebb, ha olyan témát választasz amiben Magyarország egyik legrégebbi, és még élő brandjéről (sajnos nincs már olyan sok) akarsz írni, hogy arról ÉRTELMES vitát generálni, akkor talán érdemes lenne az írásodat is értelmessé, de legalább hitelessé formálni. Arra gondolok, hogy ha az anyagot Gyugyi-gyűjtmény mellé a magyar utcákon és szállodarecepciókon gyűjtöd, nem vagy komolyan vehető. Ez öncélú fikázáshoz biztos elég, de értelmes vitához semmiképp. De segítek: a fizetőképes piacokon, arab országok, arab sejkjei az elmúlt tíz évben is vásároltak olyan Zsolnay remekműveket, amiket nem Zsolnay Vilmos készített. Igaz, ezekkel a művészeti alkotásokkal nem találkozol a szálloda recepciókon, de erről nem a Zsolnay gyár, és még csak nem is a szálloda tehet. Talán érdemes lenne egyszer azokat is megnézned, talán még sajtos pogit is adnak.

SPERET 2009.01.30. 09:47:20

@zordon.zord:

Ez jó! :-))))

Az egyik zombitól kellett megtudnod, hogy a Forbes Galleries az nem egy brooklyni rappercsapat?

Hozzaszolo 2009.01.30. 09:58:30

Azért azt se felejtsük el, hogy amikor a világhírt jelentette a Zsolnay, akkor a gyár a Zsolnay családé volt. Rendszerváltás után ők nem kaphatták vissza, nem szerezhették vissza úgy mint pl. Zwack...

atlbilbaoo 2009.01.30. 10:46:47

Kérem, ha lehetne, magyarul! Magyarul szép ékezetesen Földes Úr! Azért különleges a magyar nyelv, mert ékezetes, az adja meg a sava borsát! Mar már, mer mér stb. Ha már magyar oldalon "riportot" írsz!
Ja és a Zsolnay csak a te szemedben giccs, ezek szerint a kommentelőknek rossz az ízlése!

Szukó 2009.01.30. 10:53:25

@Földes András: Kedves újságíró úr! Szíve joga előzetes véleményt formálni valamiről, amiről gőze sincs, nincs is ezzel baj, amíg nem írja le mindezt egy művészeti témájú blogban, és az nem eget verő baromság. Viszont ha publikál, azaz másokhoz is eljuttatja az írását, még ha csak az interneten is, nem lehet megúszni, hogy ne nézzen utána a témának, mielőtt belekezd a pötyörészésbe, mert különben azok a fránya, "alacsony szinvonalon" kommentező olvasók(színvonal mellesleg hosszú í) majd jól lefikázzák az írását. Mellesleg én nem érzem a többség kommentjét értelmetlenebbnek, mint magát a cikket - bár tény, hogy mindig akadnak idióták (lásd: "Ezeket a vázákat, tálakat képeket, szinte bárki összepamacsol" - :)na azt megnézném, ahogy összepamacsolsz nekünk egy szecessziós Zsolnay-t!)

2.: a kritikákból tanulni kell - mindenki írhat néha szart, előfordul az ilyesmi -, és nem azokat az olvasókat hibáztatni, akik járatosabbak a témában, mert pl. érdekli őket a téma, és olvastak róla, illetve jártak már Zsolnay-kiállításon korábban is, ugyanis ők hozzák neked a kattintást.

3.: A művészet szubjektív, nincs olyan, hogy én megmondom, mi a giccs, és te majd jól elolvasod és a posztban, és innentől kezdve ez lesz számodra az etalon. Kinek ez nem tetszik, kinek az. Egyébként az olyan szerző művészeti posztját, aki nem ismeri a Zsolnay-t, nem fognak sokan komolyan venni.

4.: Örülök, hogy felfedezted magadnak a Zsolnay-t, most már talán vágod kicsit, hogy ezek a kerámiák a világon egyedülállók. A Zsolnay-titok pedig két szóval fémjelezhető: eozin és pirogránit. Na és persze Zsolnay Vilmos munkássága. De erről egy szó sem esett a cikkben...

Öreg 2009.01.30. 11:01:45

Szeretném,ha a lakásom tele lenne Zsolnay giccsel.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.01.30. 18:31:59


És az ÉPÜLETKERÁMIÁK? Arról eddig egy szó sem esett. Jó, ez nem szegény Földes Andrásnak szól-Neki nyilván fogalma sincs ezekről. De a többieknek-a láthatóan jóval felkészültebb kommentezőknek mondom. Azért azokról se feledkezzük meg. A parlamenttől a Mexikói Nemzeti Színházig tele vannak az akkoriban épült épületek "csárdáskirálynő mélymagyar giccsel"

B.H. 2009.02.04. 16:27:37

Én az egyik Zsolnay Márkabolt értékesítője vagyok. Szeretném megköszönni a bátorító hozzászólásokat, és hogy nem hagyták a 'sárban' a Zsolnay nevet. Földes András úrnak nem üzenek semmit...
süti beállítások módosítása