Képgyár

"Ilyet én is tudok csinálni."
"Ezt nevezik művészetnek?"
"Régen bezzeg tudtak festeni."
"Na, ezt én is kiraknám otthon."
"Afrikában közben éheznek."
Fotó, képzőművészet, építészet, látható és láthatatlan dolgok.

Friss topikok

IndaFotó képek

Linkblog

Vége a kommunizmusnak a Divatcsarnokban

2009.05.02. 17:02 Földes András

Ha az ember ránéz a hamarosan megnyíló Párizsi Nagy Áruház Zsolnay kerámiával díszített oszlopaira, a vakítóan tiszta kőburkolatra, a szecesszíiós díszekre, akkor vérmérsélettől függően olyasmik jutnak eszébe, mint hogy az Andrássy út ékköve, lenyűgöző, na-itt-milyen-bolt-nyílik vagy erre bezzeg van pénz. A frissen felújított épületről egyre biztosan nem gondol a járókelő: hogy a szecessziós épület, a boldog békeidők áruháza valójában építészeti üledék, amiben úgy rétegződnek a korok, mint valami folyómederben az iszap.
 

foldesandras: parisi aruhaz 174

Fotó: Földes András
 
A Párizsi Nagy Áruház helyén egykor ugyanis Terézvárosi Kaszinó 1885-ös, neoreneszánsz épülete állt. A telek új tulajdonosa Goldberger Sámuel a leégett Rákóczi úti üzletei helyett azonban nem egy megszokott, vakolateklektikus pesti házat szeretett volna, hanem valami igazán progresszívet, így Európa legmenőbb stílusában szecessziós házat terveztetett. Az 1910-ben elkészült Párizsi Nagy Áruház azonban nem törölte el Petschacher Gusztáv épületét, hanem akkoriban szokatlan módon magába olvasztotta annak egy részét. Az egykori kaszinónak megmaradt a Paulay Ede utca felé eső homlokzata, mögötte a földszinti, boltíves teremmel, felette pedig a Lotz Károly festményeivel vastagon borított bálteremmel.
A Sziklai Zsigmond tervezte áruház bravúros módon valóban körbeveszi a régi épületet, nem támaszkodik rá. A Lotz terem feletti szint az új épület felépítményéről függ, semmint a régi födémre támaszkodik.
 

foldesandras: parisi aruhaz 158

Nézzen körül az áruházban! >>> 
 
A világháború után Divatcsarnokká alakult áruházon a kevésbé finom módszerekkel, de annál radikálisabban dolgozó új világrendszer hagyta rajta a nyomát. Álmennyezettel borították a tervezők egyik büszkeségét, az akkoriban még ritkaságnak számító vasbetont, amelyet progresszív módon az épület látható díszítő elemeivé is tettek.
 
A nagy, világos tereket kis szobákká osztották, lépcsőket építettek még néhány emeletre, hogy a munkások és munkásnők könnyebben juthassanak hozzá a termeléshez vagy a munkaerő újratermeléséhez szükséges termékekhez. Jelen sorok írójának a Lotz terem freskói alá bezsúfolt szekrényekből választottak Diolen Moby márkájú iskolaköpenyt.
 
A rendszerváltással az épület sokkal természetesebb változásokon ment át. Az üzletek eltűntek, míg végül már csak az alsó szinten működtek 100 forintos boltok, miközben a ház lassan elindult az enyészetté válás útján. A felső emeletek beáztak, a vakolat hámlott, a PVC pedig repedezett. Az áruház néhány évig teljesen üresen állt, miközben kiszivárgott, hogy itt nyit múzeumot a Guggenheim alapítvány. A művészeti tervekből annyi lett, hogy pár hónapra bevette ide magát az alteros képzőművészeti világ, míg a Kis Varsó szobrászduó egy néptelen emeleten elkészítette a Velencei Biennálén nagy visszhangot kiváltó Nefertiti-szobrát.
 

foldesandras: parisi aruhaz 104

 
Az utolsó előtti fejezet az volt, amikor az Orco nevű ingatlanbefektetési csoport megvette a házat, és bejelentette, hogy a Divatcsarnokot egy francia építésznő, Manuelle Gautrand tervei alapján építik át luxusáruházzá. Az arany lamellákat és mozgólépcsőket álmodó építész terveivel azonban nem szimpatizált a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH), akik valami hagyományosabb, restaurációs jellegű tervet láttak volna szívesen.
 
Az Orco pedig engedett, vagy a műemlékvédelem miatti elkötelezettségből, vagy azért, mert az áruházhoz végül mégsem találtak tőkeerős cégeket, és a kisebb ellenállás felé mozdulva irodaházat alakítottak inkább ki.  Mindenesetre Tiba János irodája vette át a munkát, és korrekt felújítási tervvel örvendeztette meg a hivatalt. A mozgólépcsőerdőből egy pár maradt meg a földszinten. Elbontották az álmennyezeteket, a buherált falakat és betoldásokat, eltakarították az otrombán eszkábált lépcsőket. az oszlopokat minőségi kővel borították. Az áruház államosítás utáni bővítése miatt egy emelettel feljebb vitt üvegtetőt visszahelyezték a negyedik emelet magasságába. Helyreálltak az épület arányai, kitisztult a tér, és látogatásunkkor, néhány héttel a megnyitás előtt kisebb változtatásokat leszámítva olyan volt az épület, mint 1910-ben.
 

foldesandras: parisi aruhaz 031

Nézze meg az Andrássy egyik legszebb épületét! >>> 

Igaz, ami a KÖH-nek örömet okozott, az minket inkább elgondolkoztatott. A korhű alatt ugyanis nem biztos, hogy az eredetihez való visszatérést kell érteni. A fomális egyezés helyett elképzelhető lett volna olyan helyreállítás, amely az épület keletkezésének elvét viszi tovább, és beépíti a 21. századot is a falak közé.  

Persze egy rossz szavunk nem lehet. Az időközben csődközelbe került Orco nem sajnálta a pénzt, és a hazai piacon szokatlan igényességgel újította fel a közel 100 éves épületet. A kitisztított térben kirajzolódik a velencei csatornák hídjait idéző lépcsők eleganciája, meg a diszkrét arany és még diszkrétebb vakolatfehér szecessziós sordíszek. A hatalmas, fakeretes ablakok még úgy is nagyvilági hangulatot adnak a homlokzat mögötti tereknek, hogy egyelőre malteros vödrökön csillan meg a fény.
 
A tervezők olyan tudatosan kerülték a feltűnést, mint egy régimódi A-kategóriás sztár. Extravaganciának nyoma sincs, minden nett és rendezett. A felületes szemlélő kortárs elemként csak a második emelettől megjelenő üvegfalat érzékeli. Az 5700 négyzetméteres épületnek ugyanis csak a földszinti és első emeleti része lesz nyitva a vásárlók előtt. A terület nagy részébe az Alexandra könyvesház költözik a Nagymező utcai sarokról. A további hat emeleten irodákat alakítanak ki, amelyeket a kristálymintás üvegfalak választanak el a könyvek közt hemzsegőktől.
 
Szerződést a felső szintek bérlőivel még nem írtak alá, így egyelőre annyi tudható, két nagy bérlővel tárgyalnak az épület többi részére.
 

foldesandras: parisi aruhaz 117

 
Az építészek annyira nem akartak belegázolni a KÖH lelki világába, hogy kortárs ötleteiket úgy helyezék el, azokat az utcáról ne láthassák a sétálgató hivatalnokok. Így az üvegtető felett csak akkor vehetjük észre, hogy a belső üvegfalak szeszélyesen gyűröttek, ha kitekert nyakkal bámulunk felfelé.
 
A hatodik emeleti, Paulay Ede utcára néző tetőterasz kristályformát idéző, extravagáns télikertjét pedig csak a szerencsés bérlők felsővezetői élvezhetik majd. Mellékelt fotóinkról is egyértelmű, hogy ennél kellemesebb munkahelyet nehéz elképzelni. A túlzsúfolt gipszkarton dobozokban görnyedők számára csak az nyújthat megnyugvást, hogy egy ilyen helyen nyilván egyáltalán nem végezhető hasznos munka, hiszen a munkaerő egész nap a város tetőrengetegét, a templomtornyokat és az oldalt felbukkanó hegyeket bámulja Excel-táblázatok helyett.
 

A katarzist pedig a tetőkert okozza, ahol titokban a tervezők, mintha elfojtásaikat végül itt élnék ki, meglepően expresszív elemeket skicceltek fel. Rozsdásodó lemezből készült, kubista formák borítják a gépházakat, modern szoborpark hangulatát keltve. Amire egyébként éppen itt nincs szükség. Mindez öncélú gesztus, hiszen a hangsúly a látványon van, ami olyan, mintha Budapest a világ legszebb városa lenne. A felső szintet bérlő cégnek nyilván fel kell majd adnia addigi profilját, mert erről a helyről nehezen lehet világjobbításnál, esetleg bébifókamentésnél sekélyesebb tevékenységet elképzelni. 

 Tömeges leépítések az Orcónál

 
Csődvédelembe menekült a luxemburgi székhelyű, a budapesti, prágai, varsói és párizsi tőzsdén is jegyzett ingatlanbefektetői cég.
 
Az Orcónak 2009-ben nagymennyiségű kötelezettséget kellene törlesztenie. Az elmúlt hetekben számos hitelezővel sikerült megállapodni a határidők kitolásáról, de úgy tűnik az idő nem volt elég, hogy mindenkivel sikerüljön ezt megtenni.
 
A következő időszakban a társaság azon projektjeire fog csak fókuszálni, melyek 2009-ben és 2010-ben is jövedelmet termelhetnek számára. Az Orco összességében közel 220 munkatársát küldte el, és leépítette a budapesti állományának felét. Bezárta néhány irodáját, például a moszkvait. A hírek szerint azonban a prágai központot és a budapesti irodát mindenképpen talpon akarják hagyni.

 

 

66 komment · 1 trackback

Címkék: budapest építészet divatcsarnok párizsi áruház párizsi nagy áruház

A bejegyzés trackback címe:

https://kepgyar.blog.hu/api/trackback/id/tr801093359

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Benn jártunk az átépülő Divatcsarnokban. Munkák a tulajdonos félmeztelen szobra mögött 2009.08.27. 16:18:01

El tudják képzelni, milyen visszhangja lett volna, ha a WestEnd bejáratát Demján Sándor, TriGránit-vezér félmeztelen szobra díszíti kezében egy pénzeszsákkal. Márpedig a Párisi Nagy Áruház homlokzatán a megrendelő Goldberger Sámuel épp így van ábrázolv...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

melos9 2009.05.02. 17:34:43

Tudom, hogy a cikknek nem ez a lényege, de meg kell jegyeznem, az utolsó bekezdés első sorában az elfojtás szót nem ly-nal, hanem j-vel kell írni. A többi apró hibáról most ne is essék szó.

IngatlanosFigyelő · http://ingatlanosfigyelo.blog.hu/ 2009.05.02. 17:46:39

"Az arany lamellákat és mozgólépcsőket álmodó építész terveivel azonban nem szimpatizált a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH), akik valami hagyományosabb, restaurációs jellegű tervet láttak volna szívesen."

Amennyire én tudom, akkoriban inkább az állt a háttérben, hogy a KÖH-ön belül Bugár Mészáros Károly, az Építészeti Múzeum feje inkább szerette volna a saját múzeumát látni ebben az épületben, mintsem egy luxusáruházat. Az erre vonatkozó tervek már készen is álltak, csak hát a pénzt még nem sikerült előlobbizni hozzá, és időre lett volna szükség.

oolajtoo 2009.05.02. 17:51:28

a buborék a tetején elég gáz.

Pirandellus 2 2009.05.02. 17:52:23

"Elfolytás"? = Földes András. Hát az úlyságíróiskola?

Lady Grey 2009.05.02. 17:53:04

Az utolsó bekezdésben "elfojtásaikat" pontos j-vel írandó!
Amúgy nagyon tetszett a cikk. Nagyon örülök neki, hogy végre rendbetették a Divatcsarnokot. Én mindig is imádtam ezt az épületet, és sajnáltam, hogy sokáig csak omladozott.
Már csak arra várok, hogy a Kodály köröndön is végre restaurálják a Székely Bertalan freskókkal díszített MÁV nyugdíjintézet bérházát....

lifelike 2009.05.02. 18:07:14

fasztudja
vannak benne jo dolgok de a KÖH miért nem döglik már meg, miert fúj le mindent ami 21. szazadi lenne vegre? nincs eleg regi epulet amit felujithatna? mindig ott kell gancsoskodni ahol valami jo magatol tortenne?
annyira benak
fos fasz antitalentum epiteszklikk

balage28 2009.05.02. 18:10:35

ez szép lett nagyon... csak a tetőkertet sajnálom - kár hogy nem publikus

ïslāndęr 2009.05.02. 18:17:06

ez tényleg lenyűgöző, nem is értem, hogy nem a hivatali patkányok kéróiban landolt az aranyozás... erre évtizedek óta nem volt példa!

likudo 2009.05.02. 18:44:26

Mennyiért adták oda? 150 milláért???

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.05.02. 18:57:51

Excell - Excel, elfolytásaikat - elfojtásaikat, roszdásodó - rozsdásodó. Különben nem is lenne rossz, de itt már az jutott eszembe, hogy át kéne futni a cikket a publikálás előtt. :)

divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2009.05.02. 18:59:57

Excell - Excel, elfolytásaikat - elfojtásaikat, roszdásodó - rozsdásodó. Különben nem is lenne rossz a bejegyzés, de itt már az jutott eszembe, hogy át kéne olvasni, mielőtt publikálja az ember... :)

is 2009.05.02. 19:14:00

fojt. fojtás. elfojtás.

a szerzőnek pedig megfojtás az ly-ért.

KékFény6 2009.05.02. 19:17:28

Úgy látszik, hogy aki szépen újít fel, az bele is rokkan a végén...

Ja, és Excel, egy l.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.05.02. 19:29:08

Én örülök a felújításának, alig várom, hogy személyesen is megkukkantsam! A kortárs elemeknek külön plusz pont, hogy nem csúnyítják, hanem még izgalmasabbá teszik az áruházat!

noirp 2009.05.02. 19:35:58

Az elfojtást kulturált emberek j-vel írják, kisztihand.

Detlef · http://www.gazdapiac.com 2009.05.02. 19:46:32

Én Diolen 'Maubi'-ra emlékszem nem 'Moby' ra. Igazi menő NDK márka volt.

2009.05.02. 19:55:04

A világháború után Divatcsarnokká alakult áruházon

mármint a II. világháború után, mert ez az I. után épült.

tin 2009.05.02. 19:57:26

Biztos újszerü és szép ,de erröl a kommunistázó kritikáról le kellene szokni . De ha cikk író úr jelezné , hol volt Európában az idézett rendszer , talán még a svéd akadémia is értékelné.
Örülni kellene , akadt vállalkozó ki mind ezt megcsinálta . Én lebontottam volna és valami extravagáns modernet építettem volna . Nemis értem , miért vol ez "műemlék" Lotz miatt-Ugyan már?

min 2009.05.02. 20:05:50

Tök mindegy kié, tök mindegy kinek a zsebébe folyt pénz ha folyt a lényeg, hogy végre ismét megszépűlt egy régi épület.

BolgárD 2009.05.02. 20:18:21

Kedves Minden hozzászóló!
Hogy milyen az épület az egy dolog,kinek tetszik kinek nem...,de ez most mellékes.
Árulja viszont már el nekem mindaz aki hozzászól a témához,hogy a magyarok miért csak fikázni és panaszkodni tudnak,ahelyett,hogy néha meglátnák a számukra nem túl impozáns dolgokban is a szépet.
Nem feltétlen az a sorsa a magyarnak,hogy mindent rommá szidjon! Hmm?

arabs 2009.05.02. 20:39:40

Andrásnak gratula a cikkért!

Két pici hiba belefér.
Egyébként a Földes még így is kiemelkedik a többi netes író és postoló(!) közül.
ui:
Kár, hogy nem valósult meg a tervem, a Rozival és a Halásszal(Sark, Corvin))ide szerettünk volna kocsmát a tetőre. Valami orbitális a kilátás a városra.

valaszsuttyoknak 2009.05.02. 21:00:01

Gratulálok a cikkírónak a helyesírási hibákért és a ferdítésekért!

likudo: először nézz utána, mielőtt hülyeségeket kérdezel

Fashionistas 2009.05.02. 21:04:32

A sok nyelvtantanár vazze... Egyéb hozzászólásotok nincsen a témához? Csak annyi, hogy mit hogyan kell helyesen írni?.....

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.05.02. 22:31:02

@BolgárD: Nem erről van szó. Példaértékű a felújítás, és a Centrumos lepukkattság méltatlan is volt az épülethez, csak talán nehéz bevennie az átlagemberekbek, hogy ami 50 évig a köz tulajdona volt, az végül magánmilliárdosok bevételeit fogja tovább növelni. Meg aztán amire 20 évet kell várni, annak végül már kevésbé tud sallangmentesen örülni az ember.

cyan 2009.05.02. 23:04:21

Jól tudom, hogy a Divatcsarnok tetején anno koripálya volt? Azt miért nem állították vissza? Persze, úgy nem lehetne jó pénzért kiadni irodának... Na, mindegy :(

Inimma 2009.05.02. 23:25:51

Ez az új tendencia. Felvágnak arra, hogy ők tudnak helyesen írni. De ki nem szarja le?

alegkisebbugrifules 2009.05.03. 00:14:45

Sörözőt a tetejére ingyen wifivel és akkor most onnan írhatnék.

almonda 2009.05.03. 00:17:36

cyan cyca, bizony koripálya volt ott... s amikor elkezdték a munkát, azt ígérték a sajtóban, hogy meg is marad. Tipikus magyar sztori: felújítva de kiknek??

Ez nem demokratikus! Disznóság!

alegkisebbugrifules 2009.05.03. 00:33:34

Sörözőt a tetejére ingyen wifivel és akkor most onnan írhatnék.

VIKUNYA 2009.05.03. 09:08:30

szép lett, no, a cikk meg jó, ki nem szarja le az elgépeléseket!

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.05.03. 12:34:32

Akár igaz a hír az Alexandra költözéséről, akár nem, ezen a tetőn szeretném tartani a legközelebbi könyveink bemutatóját...

"A művészeti tervekből , amiből annyi lett, hogy egy pár hónapra bevette ide magát az alteros képzőművészeti világ, míg a Kis Varsó szobrászduó egy néptelen emeleten elkészítette a Velencei Biennálén nagy visszhangot kiváltó Nefertiti-szobrát." - Földes András

a szoborkészítésre vonatkozó Babarczy Eszter szövegből (mely megjelent a Szomjas oázis antológiában a női testről) egy részletet elolvashattok itt:

"Nem Nefertiti melle, hanem az Ön szexuális világképe sorvadt, göthös, mondhatnám szükkeblű." - Babarczy Eszter: Te szülj engem!


szexmanifesto.blog.hu/2009/03/22/babarczy_eszter_uram_nyaktol_lefele_mi_meg_nem_vagyunk_bemutatva_nem_nefertiti_melle_hanem_az_on_sze


"Mindez öncélú gesztus, hiszen a hangsúly a látványon van, ami olyan, mintha Budapest a világ legszebb városa lenne." Foldes András

Olyan, mintha?

Hát minimum a világ egyik legszebb városa... Ma különösen, még több tavaszi vasárnapot a városba!

Ricos 2009.05.03. 13:02:50

Tényleg jó dolog lenne a hozzászólás nem arról szólna hogy mi lett elrontva a cikkben ( aki nem ír ilyen cikket az hibázni sem tud ). Az épület a képek alapján szinte tökéletes, ha a városképet nézzük. A funkció oldalról illetve az elhelyezését tekintve, sikerült az új hullámot picit belecsempészve, jót alkotni. A jégpályának és tetőterasznak is meg van a maga hely. Az én magán vélemányem az hog kb ilyen legyen a kulturált komment. Döntse el mindenki maga

Paulybird 2009.05.03. 13:09:02

@cyan cyca:

mert a proli magyarnak nem kellett.

Nem tudom feltűnt-e hogy budapesten nagyjából minden utcában áll valami kiemelkedően értékes épület.

És a cikkben is le van írva, hogy az épület sok sok évig omladozott, annyira senkinek nem volt fontos, hogy ráköltsön milliárd forintot. Azoknak sem, akik pl publikus tetőterszért meg koripályáért picsognak.

Most, hogy valaki megcsinálta, most jön a proli, oszt megint államosítaná, mi?

És ez nagyon jellemző midnenre. Amíg a ház magántulajdonban volt, addig élt és virult. Aztán jött a büdös proletár, és ellopta, államosította, onnan elkezdett gányolódni a ház, mert ugya ami közös, ami a népé, azt gondozni ugyan senki nem fogja, lehasználni annál inkább. Senki ne próbáljon mentegetőzni, hogy büdös komcsik, mert a rendszerváltás után sem akaródzott a népnek csinálni valamit a házzal.
Aztán jött egy vállalkozó, aki látott benne fantáziát, lehetőséget, és pénzt, és megvette. Visszakerült oda, ahol eredetileg is volt: magántulajdonba.
Iszonyat pénzeket ráköltött a gazdája, hogy szép, és az igényeinek megfelelő legyen.

Aztán az eleddig igénytelen nép fia, kinek eddig nem szúrta a szemét, ahogy mállik szét a gyönyörű ház, meg ezer másik, most kinyitja a büdös pofáját, és előlép a magas igényeivel, hogy némá, de baró ház, geci fel akarok menni az emeletre sörözni, és nézni a panorámát. Hallód geci ménem' korizhatok a tetején a gádzsimmal, hallod?

Hát a kurva anyátokat azt.

Paulybird 2009.05.03. 13:13:45

@almonda:
lásd előző hozzászólásomat.

Demokratikus az lett volna, ha hagyjuk összedőlni.

Nézd meg mondjuk a tabánt. Azt nem vásárolta még fel a mocskos karvajtőke. Az teljesen demokratikusan rohad széjjel, mert a nép teljesen demokratikusan úgy döntött, hogy neki ez nem ér annyit, hogy a képviselőit arra rábírja, hogy kezdjenek a cuccal valamit.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.03. 13:15:10

Azok a csirkekeltető, marihuánanövesztő lámpák pedig a posztmodern manifesztációi egy őrült kornak az aranylemezkékkel applikált szecessziós plafonon.

Sturm und durung 2009.05.03. 13:16:17

@Paulybird:

Szerintem a vulgáris hangnemed, valamilyen extrém, politikai-sárdobálós honlapra vagy blogra való, és nem ide.

A szöveged a bizonyítványod. Egyes alá.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.05.03. 13:17:48

@Inimma: ők se tudnak, csak fikázni szeretnek. Nincs olyan magyar ember, aki 100%-ig helyesen tudná használni anyanyelvét. Bárkibe bele lehet kötni. (Amúgy meg, sok a "rendőr" a blog beállításaiban).

Zahal 2009.05.03. 13:47:33

Remelem, hogy a nagykozonseg elott is nyitva lesz a Divatcsarnok, es nem csak a felso 10.000 mehet be.

(amugy kivancsian varom, ki fog itt eloszor zsidozni, jo magyar szokas szerint:-))

Sturm und durung 2009.05.03. 14:00:00

@Zahal:

ja, a komcsizás már megvolt. Elvileg az ilyen A tipusú személyiségek előbb halnak, mert a szívükre megy a gyűlölködés, de valahogy mintha még sem lenne soha kevesebb belőlük itt a neten...

pösti 2009.05.03. 14:01:06

A Zsolnay tényleg szép,de a megvilágítás nagyon obibarokk...

bécsi pszicho · http://www.flickr.com/photos/haazee 2009.05.03. 14:37:08

@Paulybird: a tiedet, te újgazdag maffiózó zabigyereke, te... faszom kivan ezzel a sok köcsög nyuggerező, prolizó seggdugasszal.

bécsi pszicho · http://www.flickr.com/photos/haazee 2009.05.03. 14:38:56

Egyébként nem értem, miért háborognak olyan sokan, hogy a műemlékvédelmisek igyekeznek még menteni azt, ami még menthető. Miért kell egy üveg-beton dszungelt csinálni ebből a valaha szép városból?

Paulybird 2009.05.03. 16:31:53

@bécsi pszicho:

Ha proli vagy, akkor miért fontos neked ez az egész ház mizéria?

Csak nemtán nem elég az olcsó kőbányai, meg hogy a közösből fizetik a gázszámlád felét, a színes tévé, hanem te egy ugényesen felújított műemléki ház tetején szeretnél ingyen korizni?
Miért nem egyből saját koripályát szeretnél, alanyi jogon?

Vagy ha netán mégsem vagy nagyigényű követelődző proli, akkor meg minek vetted magadra?

Sturm und durung 2009.05.03. 16:45:45

@Paulybird:

Szerintem ez a blog nem a prolizásról, komcsizásról, anyázásról szól. Ha kényszeresek vagytok, és prolizós, komcsizós dumákat akartok nyomi, menjetek Fritzl úr pincéjébe.

Paulybird 2009.05.03. 17:02:47

@bécsi pszicho:

mert a műemlékisek nem igyekeznek meg menteni, azért.

Hanem mert pont, hogy sokszor veszni hagyják.

És csak kivételesn értékes, magas presztíizsű épületeknél sikerül ilyen szépen végigvinni a dolgokat.

Senki nem gondolja, hogy egy vállalkozó bele fog fogni egy olyan műemléki házba, aminek a felújítás után tudnia kell _MINDEN_ olyan követelményt, amit egy új építésűnek, de a műemlékisek a legapróbb eredetitől való eltérésen is hónapokon át képes olykor rugózni.

A Belváros tele van ilyen épületekkel, és a pénzes vállalkozó hagyja a francba az ilyen házakat. Jobb esetben.
Rosszabb esetben a könnyebb ellenállás felé halad: megken pár embert, és eléri, hogy lebontsák a házat.
Ez ma a műemlékvédelem.

Ladyb 2009.05.03. 19:41:09

Paulybird:
csillagos 5-ös, abszolút egyetértek!

Paulybird 2009.05.03. 21:13:14

A romló ház problematika ennél egyébként azért sokkal mélyebb.: Egy akármiylen belvárosi eklektikus bérpalota amellett, hogy nagyon szép, és jellegzetes, nemcsak műszakilag, de erkölcsileg, tartalmilag is nagyon elavult.
Egy hőszigetelelen tömörtégla-kő vegyesfalazatú, öt méteres belmagasságú, fafödémes, egyébként gyönyörű századforduló előtti házat nagyon nehéz ma gazdaságosan hasznosítani komoylabb átépítés nélkül.
Persze van, amikor valaki meg tudja venni, ki tudja fűteni, üzemben tudja tartani, mert neki olyan kell, de annál sokkal több ház van, hogy mindenek ilyen egyszerűen rendeződhessen a sora.

Újítaná fel a vállalkozó, és akkor elkezdi a köh nyaggatni, hogy lehetőleg legyen már minden olyan, mint eredetileg volt, de persze a födémnek tudnia kell a tűzvédelmet, a falazat hőszigetelésének meg nem ártana ötször akkora teljesítményűnek lennie, mint amekkora eredetileg volt. És akkor olyan apróságok, hogy az a beosztás, ami száz éve nagypolgái volt, az a mai szokás szerint használhatatlan, már említésre sem méltó. Az meg ugye adottság, hogy a háznak a hatalmas földszinti tere fölött csak három emelete van, amik persze baromi magasak. Ugyanakkor a szomszéd új építésű háza ugyanekkora párkánymagasság alatt 6 szintes, vagyis ugyanakkora telken kihozott majdnem kétszer annyi négyzetmétert.
Szép szép, hogy stukkós a homlokzat, nem ilyen üveg-meg-beton, meg ha bent dohányzol, egy csík marbi füstje is lazán ellebeg a tér fölső két méterében, anélkül, hogy bárki orrát megcsapná, nade pusztán ezért még nem biztos, hogy akárki fog adni kétszer akkora gempát a négyzetméterért...

Valamit ki kellene találni, hogy ezek a házak is vonzóak legyenek, mint befektetés, ne csak az üres telek, mert az államnak szemmel láthatóan nincs kapacitása arra, hogy egy komplett belvárost tegyen rendbe csak úgy, amikor még a 13. havi nyugdíj meg a vizitdíj is fontosabb.

Arról nem is beszélve, hogy az sem túl rózsás, hogy (valaki hiányolta a nyuggerezést, hát tessék, ittvan) a "downtown"-ban, ami jelenlegi tapasztalatok szerint leginkább kereskedelmi célokra felel meg, rengeteg olyan ember lakik, aki nem oda való. Mert mondjuk jól el van az öreg nyugger a gangosházának lakásában, de kifűteni alig tudja, ellenben az ő szavazatáért szívesen tesz a kerület vezetősége olyan látszatdolgokat, amik a terület fejlődését egyébként gátolják.

feltételes reflex 2009.05.03. 21:32:51

@Paulybird:

ezt a bizonyítványt már hiába magyarázod azok után, hogy kikeltél pont a koripályát firtatók ellen. (a hangvételedről és stílusodról nem is beszélve)

kevered a szezont a fazonnal. nem tudom, neked miért fáj, hogy valaki, aki történetesen ismeri is az épület régi funkcióit, minden xtra felháborodás nélkül rákérdez azokra.

szerintem te vagy a frusztrált, nem azok, akik szívesen használnák az épület tetőteraszát is.

mindettől függetlenül meg egyetértek a mondanivalód egyéb részeivel.

Paulybird 2009.05.03. 23:31:52

Te kevered a szezont a faszommal.
Ha elolvasod, láthatod, a picsfasz nem annak szólt, aki felvetette, hogy régen volt benne koripálya, és dekár, hogy azt nem állították vissza.
Hanem azoknak a népidemokratikusoknak, akik itt picsognak, hogy nem demokratikus, hogy valaki felújította, és aztán nem szórta a gyöngyöt a disznók elé.
A tipikus magyar sztorizóknak.
Meg a "na ezt is jól kiprivatizálták bagóért"

Akinek nem szólt, az nem vette magára. Kiraktam egy lófaszt a párkányra, odírtam, hogy nesze proli eztveddbe, oszt erre jött a proli, és sebesen ráuhrott, betömte a szájába, és dühödten, habzó szájjal gargalizálva oblákolt rajta. Csupán ennyi történt.

Sturm und durung 2009.05.04. 11:46:30

@Paulybird:

Itt egyetlen ember "picsog" csak paulybird: Te, méghozzá mocskos szájjal. Ez már olyan színtű, hogy azt mondom vegyél be valami orvosságot rá, mert ez már betegség.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.05.04. 13:01:07

@Paulybird: Vegyél már vissza az barcodból palimadár!

Paulybird 2009.05.04. 15:12:47

ej, perverz kis kópék vagytok na, hogy ily kéjjel habzsoltok a kakisbödönből.

És közben picsigtok mocskos szájról, meg picsogásról.

rózsaszínlazac · http://szexmanifesto.blog.hu/ 2009.05.04. 15:23:46

@Paulybird:

a kényszeres randabeszéd különben tényleg betegség, és van rá bekapható pirula is. Javaslom azt, ha már egyszer az onkontroll nem működik..

Paulybird 2009.05.04. 18:57:43

@rózsaszínlazac:

Hát ezt a szellemesnek hitt kommentet most miért írtad nekem?
Milyen célból?
Mire számítasz?

Senki sem képzelheti, hogy te tényleg naív jószándékkal tetted, és arra számítottál, hogy majd hirtelen felkiáltok: ó, én balga, lehet tényleg tourette szindrómám van, köszönöm, hogy figyelmeztettél, el is megyek orvoshoz, megvizsgáltatni magamat, és feliratni valami dödölét, hogy végre megjavuljak.

Neeem. Szó sincs ilyesmiről. Te azért írtad ezt nekem, mert alig várod, hogy ha beszólsz, akkor cserébe én meg viszont elküldjelek melegebb éghajlatokra (természetesen _randa_ szavakkal), amikre te aztán végre ismét írhatsz valami szellemeset.

Hát semmiképp sem szeretném kipukkasztani a lufidat, sőt, örülök ha élvezeted leled a játékban:
Szóval a lényeg, hogy erre a viselkedésre amit produkálsz én is tudok neked ajánlani valamit, ami a bekapható: a faszomat.
háá-háá-háááá

rózsaszínlazac · http://szexmanifesto.blog.hu/ 2009.05.04. 22:03:08

@Paulybird:

@Paulybird:

Tévedés palimadár,egyszerűen azt szeretném, ha legalább az ilyen művészeti-épitészeti blogon ne kelljen vulgarítással találkoznom. Rosszul esik. Tényleg. Zavaz. Igazán.

A mondanivalód amúgy érdekel, a trágár szavak és csúnyaságok nélkül. Viszont a randa beszéded megakadályoz abban, hogy megtudjam miről írsz, ugyanis, nem vagyok hajlandó kibontani a mondanivalódat a vulgáris csomagolópapírból.

Himivarszerved amúgy tökéletesen hidegen hagy, úgyhogy kösz, nem élek vele.

badabing 2009.05.07. 10:49:18

végre egy rendesen felújított épület ezen a retek balkánon

pefe 2009.08.27. 14:32:38

"A telek új tulajdonosa Goldberger Sámuel a leégett Rákóczi úti üzletei helyett azonban nem egy megszokott, vakolateklektikus pesti házat szeretett volna, hanem valami igazán progresszívet, így Európa legmenőbb stílusában szecessziós házat terveztetett"

Goldenberg Sámuel ma is biztosan egy progrsszív házat szeretne itt látni, nem egy múzeumot. Az Örökségvédelmi hivatal ezzel az álláspontjával éppen azt a szellemiséget gyilkolta ki a házból, amit védeni hivatott. Mert nem az épületeket kell védeni, hanem azt a kultúrális örökséget ami létrehozta őket. Így ez az épület sajnos már teljesen értéktelen.

ly vagy j pedig mindegy, csak érteni lehessen. A helyesírás szobizmus.

medve42 2009.08.27. 16:24:39

Egyetlen apró kiegészítés: csak 56 után lett a Divatcsarnok ismét áruház Addig kb. tíz éven át raktár volt, utoljára tankönyveké.

iparterves 2009.10.04. 10:55:10

@pefe: Akkor én egy sz(n)ob vagyok. De nagyon.

BOL 2009.12.20. 13:41:22

@tin: Neked beteg az agyad? Vagy megzápult? Mennyé bele egy jó kis posztmodern vas-üveg kalitkába, oszt ki se gyere holtodig!

BOL 2009.12.20. 13:43:31

@BolgárD: DANIKÁM! Hát hogy lehet az, hogy végre, az életben egyszer egyetértünk??? Baromira felizgat a téma, már mindenhova kommentelek, és hát szerintem GYÖNYÖRŰ a hely!!! Puszillak!
süti beállítások módosítása